Nästa artikel
Grattis Honda Civic!
jubileumsbil

Grattis Honda Civic!

Publicerad 14 juli 2022
I veckan - närmare bestämt den 11:e juli var det femtio år sedan Honda Civic visades upp för omvärlden.

Honda hade profilerat sig på små bilar men med Civic fick man sin första riktiga världssuccé.  Den visade upp första gången den 11:e juli 1972 och strax därefter tog den USA med storm. Det var en pigg modern småbil i rätt tid. 1974 breddade man sig med en kombi och 1975 gjorde den entré i Europa. 

Samma år kom också deras snilledrag - CVCC-motorn.   Det kan sägas var en förkammarbensinmotor. Skärpta utsläppslagar ställde till problem för många tillverkare, katalysatorn var oftast enda lösningen. Men Hondas finurliga CVCC-motor var så effektiv att katalysator inte behövdes. 

Generation ett fick en mindre facelift 1977 innan det var dags för nästa generation att ta vid hösten 1979. 

Med den uppdaterade modellen kom även en vanlig fyrdörrrars sedan och en ny kombi. Den här varianten blev inte så långlivad och ersattes 1983 av en helt ny Civic. 

1983 kom den nya moderna Civicen för åttiotalet. Och med den generationen kom även den ärtiga CRX och en ny högbyggd kombi som kallades Shuttle.   

Under 1984 kom två nyheter: Civic gick att få med fyrhjulsdrift - och man kunde få en sexväxlad låda. Det här var långt för sin tid vad det gäller småbilar. 

För årsmodell 1988 kom fjärde generationens Civic. Men Honda gillar inte att ligga och lata sig så redan 1991 kom en helt ny omarbetad Civic igen - generation fem. Men med ett undantag, Shuttlen var så populär att den gjordes ända fram till och med 1996.  De sista åren av den gick den att få som en slags fyrhjulsdriven liten SUV som kallades Civic Beagle.

Nu blev det nittiotal och Honda låg i startgroparna med femte generationen Civic som presenterade i september 1991. Nu blev den framgångsrika länkarmsfjädringen standard över hela linjen och för ännu mer körglädje kom både DOHC-motorer och den nya avancerade VTEC med variabla kamtider. Honda profilerade sig med sportig image och körglada småbilar. 
Från 1993 års modell kom CRX även som targa - den kallades Del Sol. 

1996 var det redan dags för en ny Civic och den blev ett nummer större än sina anfäder. Den var vid det här laget en etablerad världsbil som byggdes i hela sjutton länder.   Nu fanns bara coupé, hatchback och sedan. Kombin hade flyttats till Honda Orthia. Som på sätt och vis var en Civic fast ändå inte i den japanska djungeln av modeller, parallellmodeller och olika återförsäljarnät.  Nu gick den för första gången att få med dieselmotor - men trösta icke, den riviga VTEC fanns ju kvar. Och 1997 kom Civic type-R som var den rena prestandabilen  med en 185 hästars VTEC-motor. Såldes dock enbart i Japan. 
Den här generationen kom även den steglösa CVT-lådan - men den fanns ännu bara i Civic HX coupé.  

Civicgenerationerna avlöste varandra tätt. Sommaren år 2000 var det dags för den åttonde i ordningen.  Nu gällde McPhearsonframvagn istället för länkarmsfjäder.  Från 2001 kom den även som hybrid, CVT-lådan och VTEC-motorn fanns kvar och nu såldes även type-R i Europa. 
 

Nu har vi glidit in en bit på 2000-talet och lämnar Civics historia där.   Men den har inte slutat för det - i april förra året lanserades den elfte generationen och sedan starten 1972 har man sålt drygt 27 miljoner Honda Civic! 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.