Bild
Nästa artikel
Jubileumsbil

Grattis Prowler!

Publicerad 2022-01-31 07:17
En av nittiotalets galnaste bilar fyller 25 år - Plymouth Prowler var en fabriksbyggd hot rod!
När man sätter en hot rodder som chef över designavdelningen så kan man vänta sig att det händer häftiga grejer. 

Tom Cale var ansvarig för att bilar som Dodge Viper, PT Cruiser och Prowler blev till. 

Plymouth Prowler började som en conceptbil 1993. Det var dock Syd Mead som höll i pennan mesta tiden under Prowlers tillblivelse. Men det var Tom Cale som såg till att den sattes i produktion.  
I toppen av näringskedjan hos Chrysler vid den här tiden satt Bob Lutz. Han var van vid att ta till radikala grepp så han var inte svårövertalad. 
År 1997 förbluffade man bilvärlden med att sätta Prowler i produktion - i stort sett helt oförändrad från conceptbilen. 

Vad man fick var en modern hot rod i lyxförpackning.  Till skillnad från den råa avskalade Vipern  fanns här elhissar, centrallås, air condition, dubbla airbags, läderklädda säten med mera. Prislappen var 38 300 dollar. 

Det här var en nackvridare, den mest uppsendeväckande bilen du kunde köpa då. 

På klassiskt hot rodmanér satt det små hjul fram och stora bak. Fram 17" fälgar med 225/45 däck - bak 20 tummare skodda med rejäla sulor som mätte 295/40. 

Vad som inte var lika mycket hot rod var motorn, och den slog kritikerna ner på direkt.  En V6 på 3,5 liter.  Vafalls? en V6:a i en bil som fulkomligt skriker efter en V8! 
Men motorvalet var inte så dumt ändå.  V6:an var det kraftigaste Chrysler hade i lager då och den lämnade 215 hästar. Det räckte att skjutsa den nätta Prowlern som bara vägde drygt 1200 kilo från 0 till 100 på 7,2 sekunder.   För 1999 skruvade man upp effekten till 253 hästar och 0-100 sprinten gick på sex sekunder. 

Effekten tog vägen genom en transaxel till en automatlåda vid bakaxeln. Den kunde växlas både manuellt och automatiskt. 
 
Plymouth Prowler skulle inte vara den opolerade best som Dodge Viper var. Det här var trots sitt råa yttre en civiliserad bil som skulle gå att brukas. Men en sak begränsade det - bagageutrymmet var inte mycket att hurra för.  

Men för ungefär 5000 dollar extra kunde man få en matchande släpvagn! 
En annan egendomlig omständighet var att man valde att sälja den under Plymouths flagg. Dom hade inte gjort något som kan ens beskrivas som närheten av häftigt sedan 1972... 
Dessutom höll man vid den här tiden på att knuffa Plymouth mot ättestupan, märket var schemalagt för att läggas ner inom kort. 

Eller kanske just därför - att ge märket en sista ärofylld återupprättelse, att gå ut med flaggan i topp. Prowler var den definitiva imagebilen att göra detta med. 

Imagebil - det här var det mest radikala du kunde köpa på gatan 1997. Men det fanns en annan agenda med Prowler än att vara den häftigaste bilen i stan.  

Plymouth Prowler var en experimentbil. Den var byggd mestadels i aluminium och kompositmaterial. Två typer av material som var helt nya för Chrysler att använda då.  Så att sätta den galna bilen i produktion var för att lära sig hantera processen med och runt dessa nymodiga material. 

Första året hann man bara göra 457 bilar, alla lackerade i Prowler purple metallic. Inga Prowlers gjordes som 1998 års modell. Istället kom man 1999 med den starkare motorn och fler färgval som Prowler yellow, Prowler red, Prowler silver och så vidare. 

Den gick även att få tvåfärgad i ett par specialupplagor. 
Woodward edition kom i svart/rött samt Black tie edition i svart/silver. 


 

 
I sittbrunnen ser det till största delen ut som en vanlig bil - förutom det lackade, färgmatchande instrumentklustret. I mitten givetvis så som mätarna oftast satt på trettiotalsbilar - dom som man gjorde hots rods av. 

Så kom millenieskiftet och Plymouth försvann in i historieböckerna. Prowler fick nu Chryslers emblem i fronten, men inte så länge för 2002 var det avtackning för den fabriksbyggda hot roden. 

Räkneverket stannade på 11702 bilar - av dom hade man gjort 3170 under Chryslers namn.  Prislappen hade ökat lite under åren. 2002 kostade en Prowler 44 635 dollar. 

Man hade ju gjort en del specialupplagor av Prowler - sista bilen blev också en.  Prowler Conner Avenue edition  - döpt efter fabriken där dom tillverkades, gjordes i ett enda exemplar. Lackad i en specialkulör kallad High Voltage blue pearl coat.  

Den gick direkt ut från fabriken till auktion hos Christies - där sålde man den allra sista Prowlern för den helt otroliga summan 175 000 dollar! 

 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.