En 40-åring som blev mindre kantig med åren. Den andra februari 1982 presenterades Volvo 760 GLE.
Framför publiken i Volvohallen i Göteborg stod projektledaren Hans Gustavsson, vd:n för Volvo Car Corporation Håkan Frisinger och koncernchefen Pehr G Gyllenhammar. Här och på en rad platser runt om i Europa hölls samtidiga presskonferenser där Volvos nya bil presenterades. En ny Volvo var en angelägenhet inte bara för motorpressen. Rapport i SVT hade ett nyhetsinslag där man berättade: ”Nya Volvo Sjuhundrasextio, den ska ersätta den gamla Tvåhundrasextio-serien och vänder sig alltså mot en ganska exklusiv publik. Det säger inte minst priset.”
Mitt i en lågkonjunktur kom Volvo med sin mest exklusiva modell dittills, det verkade som om den var helt fel i tiden. I Vi Bilägare betonades hur exklusiv den nya Volvon var: ”Nu gapar Volvo efter lyxbilsmarknaden!” var rubriken efter presentationen.
Ur de flesta vinklar framstod 760 som kantig, men sedd snett framifrån kunde man se en skarp kilform i karossen. Det var lätt att tro att den nya Volvon var en betydligt större bil, men den var nästan på centimetern lika lång som 240. Kanske var det linjerna i karossen kombinerat med att Volvo 760 var fyra centimeter bredare och fem centimeter lägre som skapade intrycket av en större bil. Skillnaden exteriört var något av en optisk illusion men interiört var 760 större. Den något bredare karossen gjorde sitt till men den stora skillnaden kom av att axelavståndet ökat från 264 cm till 277.
Plyschklädsel var standard och läderklädsel tillval i 760 GLE. Kupén var ljus tack vare de stora sido-fönstren, att den skulle ha en låg midjelinje var ett medvetet designdrag. Instrumentpanelen var ett stort steg framåt med sin mittkonsol som var riktad mot föraren.
Volvo 760 tillverkades till en början enbart i Torslandaverken. De första svenska kunderna fick sina bilar levererade i början av juni 1982. Efterfrågan var så stor att många fick teckna order på 1983 års modell.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.