Golf GTi blev snabbt ett begrepp på 70-talet, sportbilprestanda i en förnuftig bil! Men i Sydafrika hette den GTS.
Golf som bilmodell fick ett sådant genomslag att den fick stå modell för hela klassen småbilar, golfklassen. Golf generation 1 ersattes i Europa av tvåan under 1983, men ettan kom dock att få ett förlängt liv söderöver, i Sydafrika.
Där var utbudet mer skralt, bara femdörrarsmodellen tillverkades och en modell med GTi-ambition kallades GTS med 1,6 litersmotor på 100 hästar. Prestanda var det inget fel på i den lätta snik-golfen, eller CitiGolf som de hette där.
Citigolf kom i Sydafrika att överleva alla andra generationsskiften i golfserien, ettan tillverkades från 1982 ända fram till november 2009, alltså fem generationer senare.
Där var utbudet mer skralt, bara femdörrarsmodellen tillverkades och en modell med GTi-ambition kallades GTS med 1,6 litersmotor på 100 hästar. Prestanda var det inget fel på i den lätta snik-golfen, eller CitiGolf som de hette där.
Citigolf kom i Sydafrika att överleva alla andra generationsskiften i golfserien, ettan tillverkades från 1982 ända fram till november 2009, alltså fem generationer senare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.