
I den typiska blocketannonsen brukar fördelarna radas upp först. Därefter, lite längre ner, kommer ofta formuleringen ”Och nu till det negativa”.
När det gäller den Ford Thunderbird 1957 som ska klubbas på nätauktion på Skärtorsdagen kan vi börja med nackdelarna direkt – de anmärkningar som bilen fick på den concours-bedömning som gjordes av den internationella Thunderbirdklubben i Chicago år 2000:
• Högtalargaller högre i ett hörn
• Gummilisten på höger fenderskirt buktar på ett ställe
• Gummistoppet för reservhjulet – en spricka i gummit
• Luftslangen till värmefläkten ett halvt varv för lång
• Röda färgfragment på bagagerumsmattan
• Rester av vax på ett gångjärn till bakluckan
Allt som allt gav detta för ägaren Hans-Åke Bergendorff tre nesliga poängavdrag – av maximala 300 fick bilen 297. Det räckte ändå för en guldmedalj och nytt rekord i Thunderbirdkretsar.

Hans-Åke Bergendorff renoverade sin svensksålda Thunderbird -56 en första gång 1978-82 och uppnådde redan då ett fantastiskt resultat. Men han nöjde sig inte med det, när han hörde talas om Thunderbirdklubbens concours-bedömning väcktes tävlingsinstinkten.
På 1990-talet renoverade han bilen än gång till och nu med högsta poäng som mål. Varje enskild detalj skulle bli rätt vad gäller ytfinsh, passform och originaltrogenhet. För detta krävdes mängder av detaljstudier av orenoverade bilar, ofta på plats i USA.
I slutet av 1999 skeppades T-birden över till USA, först till Kalifornien där en ny sufflett monterades, därefter till Chicago där tävlingen ägde rum sommaren 2000.
Efter genomförd tävling fraktades bilen tillbaka till Sverige. Hans-Åke Bergendorff ägde sedan sin Thunderbird i 19 år innan han sålde den till nuvarande ägare. Renoveringen kostade omkring två miljoner och det fina skicket består – bilen har bara rullat 78 mil sedan den lyckade concours-tävlingen. Idag bedömer Bilweb Auctions värdet till mellan 1,3 och 1,5 miljoner, bilen går under klubban de 17 april.
Det anges inte i beskrivningen men säkerligen har anmärkningarna från år 2000 rättats till.

Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.