Malkulor, kanvas och … något mer. Vapenfett? Det tar några ögonblick innan näsan vänjer sig vid den mycket speciella blandningen av dofter hos Classic Jeep Parts utanför Trosa. Dofterna hänger ihop med blandningen av reservdelar. Roger Bensgård säljer inte bara det förutsägbara till Ford och Willys Jeep – som tändstift och hjullager. I sortimentet ingår även sådant som det kanvaskapell som användes för att skydda en .50-kalibers kulspruta, monterad på lavett i baksätet på Jeepar under andra världskriget.
– Titta här ska du få se, säger Roger och visar. Just det här kapellet har varit uppackat och är därför lite skrynkligt. Men här har jag kapell som aldrig packats upp. Lavetten har jag på hyllan där borta.
Det snurrar runt lite i huvudet. Kapellet är över 70 år gammalt. Det har alltså sytts av någon i USA mitt under brinnande världskrig, det har överlevt ubåtshotet under den livsfarliga passagen över Atlanten. Av någon anledning kom det aldrig till användning och på krokiga vägar har det istället hamnat … här? I Södermanland, på en hårt komprimerad lagerhylla. Redo att klickas ner i en varukorg i Rogers internetbutik, ungefär som om det vore ett par shorts eller en torktumlare? Jag ser mig omkring i lagerlokalen och inser snabbt att kapellet bara är ett historiskt föremål bland många. Här finns också ammunitionslådor, kläder, yxor och spadar…
Begreppet NOS, som används för att beskriva nya reservdelar från gamla lager, har en helt egen innebörd när det handlar om delar till en krigsjeep. Ford och Willys tillverkade tillsammans 643 000 Jeepar under andra världskriget och till dem enorma mängder reservdelar. Efter kriget användes de överlevande fordonen av militärer världen över och många av reservdelarna hamnade i förråd. NOS-delar är idag kanske vanligare till Jeep än till många andra fordon – samtidigt skänker den historiska kontexten en tyngd till föremålen som är svårjämförbar. Att känna, klämma och lukta på grejerna i Rogers hyllor känns mycket speciellt. Man kommer närmare historien än i någon dokumentärfilm.
Roger förklarar att det inte alla gånger går att säga exakt vad som är NOS. På golvet ligger en framaxel som renoverades så sent som 1990 av den franska armén. Ny gammal lagervara – visst! Men inte fullt så kittlande även om den mekaniskt är i perfekt skick. Vanligt förekommande är också att delar packats om. Efter några decennier i militärförråd öppnades kartongerna, reservdelarna inspekterades och lades i ny kartong.
– En gång ville en australiensare köpa en generator av mig. Den låg helt ny i sin gamla originalförpackning. När jag frågade om jag skulle öppna och se så den var okej innan jag postade, så skrek han bara rätt ut i telefonluren – neeej! säger Roger och skrattar.
Nyproduktionen av delar till Jeep är också omfattande. Roger kan till exempel leverera helt nygjutna motorblock. Sidventilfyran ”Go Devil” har den inneboende sjukan att blocket gärna spricker intill fördelaren. Precis alla slitdelar finns att köpa och Roger har så gott som allt på hyllorna. Karosser nytillverkas på Filippinerna. För tillfället har Roger 16 stycken i lager.
– Fast i slutet av veckan blir det tre färre. Det kommer hit en kille från Island och köper tre, säger Roger, som den mest självklara sak i världen.
Classic Jeep Parts har funnits i tio år nu. Verksamheten började med att Roger sålde delar hemifrån, vilket växte tills det blev vettigt att skaffa en ordentlig lagerlokal. Roger strävar efter att handla direkt med företagen som nyproducerar delarna. Verksamheten drivs som en ren internetbutik och med låga lokalkostnader kan han i tur hålla priserna tillräckligt låga för att konkurrera internationellt. Men är det ett krigshistoriskt intresse eller ett bilintresse som driver kunderna?
– Både och, säger Roger. Vissa Jeep-entusiaster har ett enormt intresse för andra världskriget och samlar på sådant som gamla uniformer, medaljer och grejer. För dem kan Jeepen vara ett föremål som binder ihop många trådar av intresset. Andra vill bara ha en Jeep för att de tycker de är roliga att köra.
Tre senaste sålda…
1. Jeepkaross till Spanien.
2. Framaxel till Ryssland.
3. Kylarlock till Ludvika.
En tydlig trend
Allt fler Jeepar i Sverige byggs tillbaka till originalutförande. Tiden då det första man gjorde med en gammal Jeep var att montera Volvo-motor och sportsäten är över.
Storsäljare
Slitdelar, allt det där som hela tiden går åt när en bil ska hållas igång. Bromsdelar, kopplingsdelar, filter, tänddelar och packboxar.
Hitta hit
Classic Jeep Part
Åda Gård, 619 91 Trosa
www.classicjeepparts.com
Telefon: 070 – 751 58 43
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.