Nästa artikel
Classic & Sportscar Centre
Guru

Classic & Sportscar Centre

Publicerad 3 juli 2019 (uppdaterad 11 mars 2021)
Tack vare Classic & Sportscar Centre i Vetlanda är Sverige landet där det köps flest nya Morgan per capita. Lasse Ericsson och hans team har på knappt tio år mer än fördubblat antalet bilar i landet!

En dag för snart tio år sedan stegade Lasse Ericsson in på Morganfabriken i Malvern Link och berättade varför han trodde att det skulle gå alldeles utmärkt att sälja handbyggda engelska sportbilar i lilla Vetlanda. Ett par timmar efter mötet ringde försäljningsdirektören. Morgan Motor Company trodde på Lasses idéer, han fick agenturen.

– Det var så det började, säger Lasse. Vetlanda ligger faktiskt väldigt centralt i Sverige. Sextio procent av befolkningen finns inom tre timmar, 80 procent på mindre än fyra timmars avstånd.

Lasse köpte sin första Morgan när barnen vuxit ur sidvagnen på hans Harley-Davidson, i en fyrsitsig Morgan fick familjen plats i ytterligare några år. Genom bilen upptäckte han märket och gemenskapen i Morganklubben. När Roy Palm som drev Morganverkstad i Växjö skulle gå i pension frågade han om inte Lasse ville ta över verksamheten.

– Då såldes det bara en handfull nya bilar per år i Sverige, säger Lasse. Om man skulle få fart på försäljningen behövdes det bilar i lager för snabbare leverans. En bra serviceorganisation var också viktig. Det var mina idéer om hur jag skulle fixa detta som jag förde fram vid mitt första besök på fabriken.

Lasse tillsammans med Annelie Ericsson och Eva-Lena Sellman i den nybyggda hallen. Här finns alltid flera Morgan och även andra entusiast­bilar att välja mellan.

Efter klartecknet från Morgan Motor Company gick det fort. Lasse hade redan skaffat en lokal men sade nu upp sig från sitt arbete, lade in sin Roadster V6 som aktiekapital i den nystartade firman och körde igång. 

Lasses grundtankar visade sig vara riktiga. Idag finns tre auktoriserade verkstäder för märket i Stockholm, Göteborg och Löddeköpinge. Varje år säljs det mellan 75 och 100 bilar från anläggningen i Vetlanda. Det är både nya och begagnade Morgan och en del som säljuppdrag. 

– På knappt tio år har vi ökat beståndet av Morgan i Sverige från omkring 400 till drygt 900 bilar, säger Lasse. Vi har alltid några nya Morgan för omgående leverans men de flesta kunderna vill ändå specificera sin egen bil. 

Valmöjligheterna är oändliga men för att undvika lika oändliga väntetider har man ett system där Classic & Sportscar Centre ropar av bilar i kommande produktion men utan att bestämma detaljer som utförande, kulör och inredning. På så sätt kan kunden få sin skräddar­sydda bil på omkring tre månader.

I dag säljer Lasse och hans team flest Morgan i världen om man ser till hur stor Sveriges befolkning är. Men även jämfört med stora europeiska länder hävdar sig Vetlanda bra och ligger ständigt bland de tre främsta i antalet sålda bilar. Lasse är ordförande i den europeiska återförsäljarföreningen och möter Morgan­ledningen tre till fyra gånger per år. 

– Det är fantastiskt! säger Lasse. De lyssnar på våra idéer både vad gäller produktion, kvalitet och produktförändringar. Vid det här laget känner jag nog de flesta som arbetar i fabriken. 

Morgan Motor Company har tack vare en allt mer unik nisch, entusiasm och envishet trotsat alla företagsekonomiska modeller och bitit sig kvar i över 100 år. Det är med samma drivkraft som Lasse Ericsson och hans team har gjort Vetlanda till en Morgan-metropol! 

Den tidiga Three Wheelern från 1923 har tillhört Morgan-­museets chef. Kan tänkas vara till salu.

I hallen står en av få tillverkade Morgan Aero 8. Pris 550 000 kronor.

Kepsar är storsäljare i tillbehörsshopen.

Sextio procent av befolkningen finns inom tre timmar från Vetlanda, 80 procent på mindre än fyra timmars avstånd

Den tidiga ­Three-Wheelern bjuder på mer charm än svängrum.

De tre senaste sålda Morgan
Benvit 4/4 2019
Röd Roadster 3,7 2013
Grön Plus Six 2019 

Trend
”Intresset för Morgan kryper längre ner i åldrarna, vi säljer allt fler bil till yngre människor.”

Tre Morganmyter som inte stämmer
Det är tio års väntetid. ”Jag har bilar för omgående leverans. Vill du skräddarsy din bil kan jag oftast fixa fram den på tre månader.” 
Ramen är av trä. ”Nej, det är stålram. Det är en del av karosstommen som är av askträ!”
Det sker ingen produktutveckling. ”Det kommer ständigt nya modeller, kolla bara på nya Super Six!”

Hitta hit
Classics & Sportscar Centre i Vetlanda AB
Maskingatan 21, Vetlanda
Tel: 0383-100 51
www.classic-cars.se

Routemastern från 1961 gick i många år på linje 16 i London. Nu fungerar den som kaffeservering.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.