Nästa artikel
Grips Garage
Guru

Grips Garage

Publicerad 5 juli 2018 (uppdaterad 11 mars 2021)
Oskari Åvall har på förbluffande kort tid byggt upp sitt företag specialiserat på brittiska bilar. Grips Garage strax utanför Helsingfors har fem anställda som fixar allt från service till helrenoveringar.

Oskari Åvall är ingen skrytsam typ, därför tar det gärna en stund för förstagångsbesökaren att inse vilken omfattande och proffsig verksamhet det är han driver. På bara tio år har Oskari fått sitt företag Grips Garage i Vanda två mil norr om Helsingfors att bli förstahandsvalet för många ägare till brittiska klassiker. 

Inledningen på historien om Grips Garage påminner om andra, om hur Oskari gjorde sin hobby till jobb. Men få expanderar så målmedvetet och snabbt som han har gjort, de flesta entusiastbilsverkstäder förblir enmans-shower. 

Allt började när Oskari var tonåring: 

– Min pappa brukade köpa hem bilar från USA, berättar Oskari. Hans stora intresse är Packard och andra amerikanska 20-30-talare men en gång råkade en MGA slinka med i containern. Pappa sade att den var till mig och att han skulle renovera den tills jag fyllde 18.

När Oskari bara hade ett halvår kvar till myndighetsdagen hade ännu inget hänt med den illa medfarna MGA:n. Oskari frågade om han fick börja med renoveringen själv, han var lite otålig nämligen. Jodå, det gick bra.

– Jag plockade isär hela bilen på några dagar, berättar Oskari. Pappa trodde väl att det skulle stanna där som för många andra men jag klarade det på ett och halvt år. 

Oskaris satsning på nyskick höll hela vägen, när bilen var färdig vann han flera priser med den på olika utställningar. Framgången sporrade honom till nya projekt och snart stod en ny container på gårdsplanen med en Austin-Healey 100/4. Redan nu umgicks Oskari med tankar på att detta med bilrenovering skulle kunna vara hans framtid och när Healeyn var klar annonserades den ut. 

– I Finland var intresset svalt men eftersom jag annonserade på nätet fick jag flera svar från bland annat Holland och Tyskland, berättar Oskari. Den som köpte Healeyn kom för att titta på den med eget flygplan och han ville ha den levererad till sitt sommarhus i Schweiz.

Samma köpare lyckades dessutom övertala Oskari att sälja sin MGA till honom, han ville överraska sin fru på födelsedagen och lade ett sådant där bud som inte går att tacka nej till.

I den stora verkstadshallen råder full verksamhet. Det är mest brittiskt men även andra europeiska samlarbilar slinker in ibland.

Plåtslagaren Jamie kommer från England. Han jobbade med Volkswagen på hemmaplan, nu får han arbeta med sitt fosterlands bilar. En tidig E-Type slutfixas inför lackering. ”Det var otroligt mycket tenn i karosserna redan från fabrik!”

Austin-Healey med aluminiumkaross under färdigställande och MGB som vårservas.

När Oskari var 20 år gammal startade han Grips Garage. En lada på familjens gård byggdes om till verkstad och fler bilar kom hem från USA och renoverades. 

Snart började även kunder höra av sig med service- och renoveringsjobb och det dröjde inte länge förrän Oskari fick börja anställa. 

– Vi har aldrig behövt annonsera efter hjälp, säger Oskari. Intresserade har istället kommit till oss och idag har vi fem anställda.

Sedan starten har fler byggnader på gården konverterats för att passa den verksamheten. Nu finns en tapetserarverkstad, en plåtbearbetningslokal och en försäljningshall som rymmer 25-30 bilar. Och i en övre del av verkstaden hyr Michael M Richardson med sitt företag E-Drive Retro in sig. Hans vision om utsläppsfria klassiker har hittills resulterat i två eldrivna prototyper som tagits fram i samarbete med Grips Garage, en Triumph GT6 och en MGA Roadster. 

Sedan fem år tillbaka är Grips Garage finsk agent för Anglo Parts, en belgisk leverantör av delar till brittiska bilar. Grips har alltid 2 000 artiklar i lager och i Belgien finns ytterligare 80 000 att tillgå. 

– Anglo Parts har samma priser över hela Europa, så det är samma sak för kunden att beställa från oss som från Belgien, säger Oskari. 

Grips Garage klarar de flesta momenten av en renovering i sina egna lokaler men lackering och kromning lämnar man bort. På bara tio år har Oskari byggt ett eget brittiskt imperium – och det känns som om detta bara är början. 

– Enda nackdelen är att jag sällan själv hinner jobba med någon bil. Att renovera – särskilt att jobba med plåt – är något av det roligaste man kan hålla på med!

En del av bilarna i saluhallen tillhör Grips Garage, andra är försäljningsuppdrag. Storsäljare: MGB.

E-Drive Retros Triumph GT6 med eldrift är ett spännande projekt.

I tapetserarverkstaden står ett magnifikt undantag från det engelska; en Mercedes 290 Cabriolet -37 som köptes ny av en finsk korvfabrikör.

Snart började kunder höra av sig med service- och renoveringsjobb

Tre senaste jobben…
1. Service Jaguar XK 150
2. Helrenovering Austin-Healey 3000
3. Helrenovering Mercedes-Benz 290 Cabrio

En tydlig trend
De riktigt dyra klassikerna är svåra att sälja just nu, med bilar i lägre prisklasser är det enklare. Det finns ett ständigt sug efter MGB till exempel. 

Favoritmodell
MGA! Det var min första renovering och början på allt. Och så är den så vacker.

Hitta hit
Grips Garage Oy
Vanda, Finland
oskari.avall@gripsgarage.com
www.gripsgarage.com

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.