Han skruvar till vardags, kör längre än någon annan och har varit med i Svenska Volvo 140-klubben nästan sen begynnelsen.
– Jag rullade in på Abisko turiststation i norra Lappland för att möta upp några vänner som bilat i Norge, berättar Per Helgesson. Men deras Folkabuss hade gått sönder nånstans längs vägen så dom var inte där. Då tog jag en dagens rätt och sen körde jag tillbaka till Västkusten – i ett sträck.
Per ler brett vid minnet av den totalt cirka 340 mil långa resan 1992. Turen till och från Abisko tillhör dock till en av Pers kortare. Med sin vinröda Volvo 145 1974 har han kört till Kirkenes vid ryska gränsen i Nordnorge, genom Polen ända ner till Budapest och Paris, och dessutom rundat både Färöarna och Island två gånger.
– Jag gillar att sitta och köra, det är min grej. Att åka på bilträff efter bilträff, jag tröttnar på det, menar Per som inte har några problem med att resa ensam.
– Det var omöjligt att få med sig någon till Island, alla ryggade tillbaka för tre dygn på en båt.
Den som läser om Pers äventyr den gången i resereportaget i Klassiker 10/2018 förstår att Per Helgessons kärlek till Volvo tog fart i slutet av åttiotalet när han som tonåring började som bilmekaniker på Shellmacken i Särö, en dryg mil söder uppväxtorten Billdal i södra Göteborg.
– På den tiden var Amazoner, PV, 140 och Saab V4 bruksbilar så det var med dem jag skruvade. På mornarna körde jag upp till Frölunda och köpte dagens ranson med delar till kundbilarna med firmans vinröda Volvo 145.
– Jag kände snabbt en naturlig dragning till bakhjulsdrivna Volvobilar och köpte loss firmabilen efter ett år. Det blev min första Volvo och det är med den bilen jag gjort alla resor, fortsätter Per. Den har snart rullat 70 000 mil!
År 1995 gick Per Helgesson med i Volvo 140-klubben och har sedan dess varit drivande i att underhålla det allt starkare 140-intresset – inte minst som redaktör bakom klubbtidningen 140-bladet.
– Jag märkte att allt fler sökte efter kunniga verkstäder utan att hitta någon. Och eftersom jag redan hjälpte många i klubben blev det en naturlig fortsättning att för fyra år sedan dra igång Retroservice.
Retroservice är en specialistdepå för veteran-Volvobilar, en kategori som enligt Pers definition sträcker sig till och med 240-modellen.
Kunderna är ofta i femtio- och sextioårsåldern och många har skaffat en likadan Volvo som de hade när de var unga och nu vill ha en likadan bil fast i riktigt fint skick. Med barnen utflugna får de chans att behandla entusiast-Volvon som vilken hobby som helst.
– Många har fått återfall och kommer till mig med långa listor på saker de vill få gjorda och har inte tid eller kunskap att göra det själva. Och få frågar vad det kostar när det gäller entusiastbilar som till exempel en Volvo P1800, säger Per.
– Jag skruvar alltid metodiskt och noggrant men har lärt mig att det tar dubbelt så lång tid att jobba åt någon som är extrem pedant. Bara att lyfta en sån bil “på rätt sätt” är en vetenskap, säger Per och skrattar.
På sin Facebooksida Retroservice Bilservice lägger Per Helgesson regelbundet upp bilder från sina kunduppdrag. Flödet är imponerande, särskilt med tanke på att det handlar om en kvälls- och helgverksamhet.
I nuläget kör Per Retroservice vid sidan om sitt vanliga arbete på Särö Bilservice men i samma lokaler. Det gör att han inte tar sig an alltför omfattande jobb då verkstadsgolvet måste vara rent under ordinarie arbetstid. Men det har knappast hindrat honom från att ändå ge sig i kast med större ingrepp.
– För ett motorbyte bokar jag verkstaden hela helgen och börjar direkt på fredagseftermiddagen, säger Per. För ett tag sen snyggade jag till motorutrymmet på en Volvo 142GL, ägaren ville ha helförzinkade detaljer och nylackerat. Det var mycket jobb men funkade eftersom kunden bodde nära så jag och sonen kunde bogsera bilen hit fram och tillbaka.
Per närmar sig skruvandet på samma sätt som sina långa resor. Med tålamod och lugn hastighet. Hans pålitliga lättsamhet fortsätter att locka till sig Volvo-entusiaster från hela Sydsverige. Tankar på att växla upp och köra Retroservice på heltid finns i sikte.
– Jag är inte riktigt där än – men vi får se vad som händer framöver, säger Per Helgesson. Jag kanske måste tänka lite mer business – det är lätt att glömma när det så himla kul att skruva med gamla Volvobilar.
Bästa reservdelskällan
”Jag köper det mesta antingen från VP Autoparts, eller Autoexperten. Ibland från Bilia/GCP. Det finns både bra och dålig kvalitet på eftermarknadsdelar. Jag har lärt mig vilka saker som jag ska köpa var.”
De tre senaste jobben
PV444 -56 som inte varit i trafik på 30 år och som behövde lite genomgång.
P1800 -66 med stor service och kopplingsbyte.
Amazon -70, byte av växellåda och justering av sina dubbla SU-förgasare.
Ett extra trevligt jobb?
”Att väcka liv i en bil som har stått länge! Jag har fått in ett tiotal riktiga långliggare de senaste åren. Bilar som har stått i över 30 år behöver ett varsamt uppvaknande.”
Vad tar du i timmen?
”Timdebitering är alltid en känslig fråga. Oftast räknar jag på ett fast pris på ett visst jobb oavsett om det tar 5 eller 10 timmar. Men ett snittpris kanske är 600 kr inkl moms. Många frågar aldrig vad det kostar. De vill bara ha ordning på sin bil.”
Bästa förbättring på en Volvo 140
”Överväxel – som var ett tillbehör när det begav sig – samt montera den mekaniska Bosch K Jetronic-insprutning som blev standard 1974. Underhållsfri och driftsäker.”
Tydlig trend
”Intresset för Volvo 140 har varit på uppgång länge. Men på senare tid märker jag klart hur allt fler brinner och vurmar också för Volvo 240.”
Kontakt
Retroservice Bilservice, Särö
0723-003734
Facebook/Retroservice Bilservice
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.