Det finns ett antal kunniga personer som vi på Klassiker ofta kontaktar när vi behöver veta mer om vilka problem som kan finnas med en viss bilmodell och hur man löser dem. Olof Ekbohm som äger MBZ Classic har vi ofta haft god hjälp av när det gäller Mercedes-Benz.
– Jag vet hur bilarna ska se ut och hur de ska kännas, säger Olof Ekbohm. För mig är det viktigt att de är lika som när de lämnade fabriken.
Han har drivit sin verkstad sedan 1994. Först låg den i ett garage under det välkända hotellet Foresta på Lidingö men för 15 år sedan flyttade man till sina nuvarande lokaler. Redan som ung mekade Olof mycket, inte minst med sin pappas Amazonkombi. Då var det inte meningen att Olof skulle driva bilverkstad. På Stockholms Universitet pluggade han ekonomi, juridik och statsvetenskap.
– I början på 1980-talet köpte jag en tio år gammal 450 SL, säger Olof Ekbohm. Det var där det började. Jag märkte när jag skruvade med Mercedes att de var väldigt välbyggda, det var inget smäck utan konstruktionen var genomtänkt. Och jag trivdes med kvaliteten och hur robusta de var.
Mekandet med de egna bilarna ledde till att Olof tog hand om andras bilar och därifrån var steget inte så långt att starta en egen verksamhet. Idag har Olof två anställda mekaniker. Hela verkstaden andas Mercedes. Olof tar emot i kundmottagningen framför en vägg med servicelitteratur till klassiska Mercedes. Det lilla lagret är fyllt med Mercedesdelar och på lyften i verkstaden står en av Olofs egna bilar – en mäktig 600 från 1964.
– Jag har även en 300 SE Coupé 1965, en E320 cabriolet 1993 och en 560 SEL 1987, säger Olof.
MBZ Classic kan lösa de flesta problem som kan drabba en gammal Mercedes – utom plåt och lack. Som tur är ligger verkstaden granne med Forma Bil som är specialiserade på just detta.
– Våra kunder med nyare Mercedes kommer från hela Stockholms län och gäller det äldre bilar så har vi mer långväga kunder från Malmö, Göteborg och även norrifrån.
Inte mindre än två Mercedes Pagoda står i verkstaden, lustigt nog för samma arbete. Båda ska få insprutningspumpen renoverad. I ett annat hörn av verkstaden står en Volvo Duett.
– Vi har precis renoverat motorn på den, säger Olof. Det blev nya ramlager, planad topp, fyra nya kolvar och ny kamaxel. Dessutom bytte vi kopplingen och bussningar i framvagnen.
Att hitta delarna till Volvon var inget bekymmer, men när jag lyssnar på Olof Ekbohm verkar det som att han får utlopp för sitt Mercedesintresse i just jakten på delar. För det är långtifrån allt som finns att köpa direkt från Mercedes.
– De har ju varit bra på motordelar men nu börjar sådant till 1960- och 70-talarna bli svåra, säger Olof. En gång väntade jag i ett halvår på justerskruvar till vipparmarna och när de kom så var det inget motstånd i dem.
Även om MBZ Classic först och främst är en verkstad så händer det att man också säljer delar. För att hitta sådant som annars är svårt att få tag i åker Olof på många marknader. I Tyskland finns flera utomhusmarknader specialiserade på Mercedes. Dit åker Olof även för att sälja.
– De tre senaste åren har jag sålt på Mannheim-marknaden, säger Olof. Bockhorn är en annan bra Mercedesmarknad. Men mässan i Essen är inget ställe där man fyndar, det är mer som ett vitrinskåp.
Senaste tre uppdragen
Mercedes 350 SL 1972 som bland annat fick ny koppling, hardyskiva till växellådan, packbox till bakaxelklumpen och nya ok och klossar till bromsarna fram.
Mercedes 560 SEL 1989 där vi satte dit en fabriksrenoverad automatlåda och bytte hydrauliska stötdämpare bak.
Mercedes 450 SL 1974 där vi bytte bussningen för växelspaken och delar av bränsleledningarna.
En tydlig trend
”I Tyskland har intresset för bilar från 1950- och 60-talen lugnat sig. Nu är det yngre klassiker som W124, C126 och R107 som det är sug efter.”
Storsäljare
”Nyligen har jag sålt två satser gummilister till Kompakten. Man kan köpa lister i original-
kvalitet billigare än från Mercedes.”
Hitta hit
MBZ Classic
Ekholmsnäsvägen 50
181 40 LIDINGÖ
08-765 75 10
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.