Anna Norlund, Åke Carlbom, Henric Olsson, Peter Göthberg och Alf Schering är några av dem som arbetar frivilligt på SVIS.

Nästa artikel
Svenska Volvoklubbar i Samverkan
Guru

Svenska Volvoklubbar i Samverkan

Publicerad 22 oktober 2018 (uppdaterad 11 mars 2021)

Anna Norlund, Åke Carlbom, Henric Olsson, Peter Göthberg och Alf Schering är några av dem som arbetar frivilligt på SVIS.

En ny generation entusiaster har tagit över inom SVIS, Svenska Volvoklubbar i Samverkan. Det har lett till att verksamheten som funnits sedan 1991 har fått en nytändning.

Sommaren 2008 skulle SVIS flytta sitt lager. Men det var svårt att få medlemmarna i Volvoklubbarna att hjälpa till. Först när lokaltidningen Bergslagsbladet haft sin löpsedel kom det frivilliga.

Det är full fart på parkeringen utanför SVIS lager i Munktorp. Det säljs hamburgare och korvar för glatta livet och mängder med säljare har kommit till höstens bakluckeloppis. Det fina vädret den här lördagen i slutet av september gör dessutom att många har kommit med sin finbil. Så här såg det inte ut för bara något år sedan och det gällde inte bara marknaderna som hålls vår och höst utan verksamheten i största allmänhet. 

Det är många gamla Volvobilar som hålls på rull och kan renoveras tack vare det idoga arbete som SVIS utfört och utför, ändå har man fram till nu jobbat lite i det fördolda. Det ville Anna Norlund ändra på. 

– Jag skapade en grupp på Facebook för SVIS men den låg hemlig i nästan ett år, säger Anna. Jag ville inte göra den offentlig förrän jag visste att det var okej. Nu har den över 700 medlemmar och det växer hela tiden. Vi lägger ut bilder på udda grejer som många kanske inte tror att vi har och varje månad kör vi en ”sök & finn”-tråd där folk får efterfråga delar.

Sidan på Facebook har gjort att många fler nu känner till att SVIS finns och vad de kan hjälpa till med. Men lika känt är kanske inte hur organisationen kom till. På 1980-talet började Volvo och deras återförsäljare skrota ut allt mer delar. I P1800-klubben blev många medlemmar upprörda över detta och Volvo lovade att skänka delar till klubben istället. Med åren blev klubbarna fler och Volvo donerade delar till sju olika klubbar. 

Hanteringen blev till slut för komplicerad och Volvo krävde att klubbarna skulle samarbeta så att man hade en part som tog emot delarna. Så bildades Svenska Volvoklubbar i Samverkan – SVIS – 1991 och ett lager byggdes upp i Köping där Volvos växellådor tillverkats i årtionden. Bara några år senare drabbades man av ett stort bakslag. Den nionde juli 1995 utbröt en brand i den före detta snickeriverkstaden där lagret fanns.

– Vi bar ut delar så gott vi kunde och brandmännen sa åt oss att när ni ser gul rök – då har ni bara fem minuter på er, berättar Alf Schering. 

Brandorsaken kan enligt polisen ha varit en glödande cigarettfimp. Byggnaden totalförstördes men hel del reservdelar kunde räddas, inte minst genom att delarna efter branden sanerades, ett ideellt arbete utfört av volvoklubbmedlemmar. 

Ett nytt lager byggdes upp i Köping och allt fler delar tillkom. Bland annat köptes ett stort parti delar från Beirut i Libanon 1998. Förutom reservdelsförsäljning till klubbmedlemmar började man 1999 också renovera bakaxlar och växellådor – i Köping fanns den rätta kompetensen. 

Sommaren 2008 tvingades man till ännu en flytt. Nu till den lilla orten Munktorp utanför Köping. Av 15 000 medlemmar i Volvoklubbarna var det två frivilliga som anmälde sig för att hjälpa till med flytten men bara en som till slut dök upp. Först när lokaltidningen Bärgslagsbladet haft löpsedeln: ”Volvo-klubben behöver flytthjälp – Ställer du upp?” så fick man hjälp. 

Idag är nio olika klubbar delaktiga i SVIS: Modellklubbarna för PV, Amazon, P1800, 140, 164, 262C och 780, 480, 7/900-serierna och sedan 2012 även C70. Men vilka klubbar som sitter med i styrelsen är en sak, vilka frivilliga som gör det praktiska arbetet varje vecka på plats i Munktorp en annan. 

SVIS lager är öppet varje torsdagseftermiddag och den sista helgfria lördagen i varje månad. Dessutom går det att beställa via postorder. Däremot krävs det ofta lite klurighet av köparen för att hitta rätt del. SVIS hemsida är inte direkt modern och delarna hittas genom en pdf- eller excel-fil som man kan ladda ner. 

– Listan med delar uppdateras egentligen alldeles för sällan för vi har inte gjort någon riktig inventering, säger Peter Göthberg som är ordförande i SVIS styrelse. 

Numera är inflödet av nya delar betydligt mindre än tidigare. Konkurrensen kommer från Volvo själva. 

– Det som Volvo tror att de kan sälja själva via Genuine Classic Parts behåller de själva, säger Peter Göthberg. När vi fick det beskedet trodde vi att vi kanske måste lägga ner men när man ser hur otroligt mycket vi har så ser vi att vi klarar oss i många år framöver. 

För ju mer gänget av frivilliga som numera arbetar på SVIS går igenom lagret – desto mer hittar de. I lagerlistan på hemsidan nämns till exempel Volvo 340 inte alls – ändå har man mängder av delar till den och andra holländska Volvo. 

– När man letar efter en del till en kund så hittar man nästan alltid något annat också, säger Anna Norlund. 

Lagret ska inventeras igen och sedan tänker man införa ett nytt system så att om en del köps så försvinner det också från inventarielistan. SVIS styrka sitter inte i det man får från Volvo utan i den guldgruva man redan har.

När SVIS håller vårmarknad och bakluckeloppis på hösten fylls planen utanför lagret med säljare och klassiska Volvobilar.

TRE SENASTE SÅLDA…
Motorhuv Volvo 142
Överväxel Volvo P1800
Dörrsidor Volvo 780

En tydlig trend
Fler och fler efterfrågar delar till 240, 740 och även 850.

storsäljare
Blanklister till många olika Volvomodeller efterfrågas, men SVIS har i en del fall enbart begagnat.

Hitta hit
SVIS
Västeråsvägen 138 A
731 70 KÖPING
www.svis.org
Telefon: 0221 284 45
order@svis.se

Bara plåtdelar tar upp ett par lagerhyllor. Ovan syns en växellåda som genomgår renovering. Blinkers och bakskärm till Volvo 780 finns - men bara till vänster sida!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.