Om man kan slita sig från Vagn Brunckes lilla men välfyllda Saabmuseum och blir insläppt i reservdelsförrådet är det lätt att bli fast igen. Liksom hans museum är lagret inte det största mätt i kvadratmeter men det är packat med delar, påfallande mycket ligger kvar i sina förpackningar; en gång i tiden tillverkat för och hos Saab. ”Genuine Spare Parts – Made in Great Britain” går att läsa på en. En grillram.
– Reservdelarna är min hobby, att leta och hitta dem är spännande, säger Vagn.
Ett helt nytt tak till en sextioetta står vid våra fötter; motorer, växellådor, topplock fastnar på näthinnan när blicken spelar runt i rummet. En ljuddämpare till en 92:a, nya stötfångare, nya lister till Sport…
Delarna till tvåtaktsbilarna dominerar; från de tidiga fram till 96:orna men det har förstås smugit sig in grejer även till V4-bilarna och Saab 99. Vagns senaste projekt är just en 99, till barnbarnet Lukas – som har varit med och jobbat; kämpat och skrapat rostskyddsmassa. Men de tidiga bilarna är Vagns favoriter.
– Det är de bilarna som har intresserat mig; när det kommer till 900 och 9000 har jag begränsat med delar.
Men något kan det finnas; Vagn har ju även nyare Saabar själv.
Vi går upp en våning; klassisk hönstrapp som funkar fint uppför – men som är ett vågspel och ett andetag från en gipsning nedför. Att backa är enklast. Men vi har inte bråttom att ta oss ner. Fascinationen för hylla efter hylla packade med guld i form av delar i originalkartong – senast någon mänsklig hand rörde vid dem var 1966 eller 1972 – går aldrig över. Någon slags historiens vingslag kombinerat med ekorrens ambition om ett putande kindförråd slår till. Allt är förstås inte NOS men mycket, och de begagnade delarna ser fina ut. Vagn visar ett baklyktglas till 92, det prasslar om brunpapperet. Vi tittar på V4-emblem och Sportinstrument. Vanliga mätare ligger i en liten driva.
– Jag säljer till många svenskar, säger Vagn, och jag gör gummidelar till svenska Saabklubben. Jag har också låtit gjuta upp dörrgångjärn till husvagnen Saabo, i mässing, det går att kroma dem om man vill.
I ett annat lager finns en del begagnad plåt; dörrar och skärmar främst till 96, och fler av Vagns Saabar; alla får inte plats i museet han öppnade i gamla livsmedelsbutiken ”Ekstra” år 2000 när han slutade som Saabmekaniker i egna firman.
– Jag började som lärling 1967, på Teichert Auto som sålde Saab och Triumph, och var klar 1971. Sen blev det militärtjänstgöring och 1975 öppnade jag eget. Jag drev firman Nordals Auto i 25 år och hade två anställda, säger han.
Dessutom gav han tillbaka till systemet och hade egna lärlingar som fick nöta in grunderna i yrket, på samma sätt som Vagn själv. Så blev det också många renoveringar gjorda genom åren.
– De fick laga rost och lära sig att svetsa. Jag hade alltid en bil under renovering; om det var låg beläggning i verkstaden gick det alltid att jobba på renoveringsobjektet.
Vissa delar är ett minne från verkstadstiden, andra har han sökt upp och köpt in senare – både för de egna renoveringarna och till lagret. Vagn har dessutom tävlat på bana med en gul Saab Sport och då behövs det grejer.
– Jag har faktiskt kört rally också, med en Volvo Amazon, med KG-trimmad motor!
Även inbitna Saabmänniskor kan göra något enstaka undantag.
- Två stycken bakskärmar till Saab 95 1962.
- Yttre stötfångarfästen till Saab 99 1974.
- En sats kolvar till tvåtaktare.
”Det är många som letar efter karosseridelar för att kunna reparera sina bilar. Det är störst efterfrågan på delar till vänster sida; som rostar mer och oftare har större skador.”
Vagns Saab Museum
Nordborgvej 56, Svenstrup
6430 Nordborg, Danmark
+45-298 807 63
vagn@bruncke.dk
www.vagnssaabmuseum.dk
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.