Nästa artikel
Gyroskopiska Gyro
Snurrigt

Gyroskopiska Gyro

Publicerad 7 februari 2017
En bil behövde nödvändigtvis inte ha fyra hjul, det kunde väl räcka med två?
Tanken med en gyrostabiliserad bil på två hjul kan ledas tillbaks till 1912, det fungerade sisådär men idén dog inte ut där. Bland annat så tog Ford upp idén på fullt allvar med Gyron 1961. Gyron var dock ingen fungerande bil, tekniken fanns förvisso men materialiserades aldrig utan den drogs runt på utställningar och shower som en fullstor modellbil.  För designen stod Alexander Tremulis

Men något senare kom Tremulis att ge formen åt en fullt fungerande gyroskopbil, Gyro X-1.
Alexander Tremulis form går inte att ta miste på, men vilka som stod bakom och egentligen byggde Gyro verkar vara något ljusskyggt. I mediareleasen 1967 stod det bara att utvecklingen och finansieringen hade skett av folk som annars konstruerade långdistansrobotar... 
Konstruktören bakom Gyrostabiliseringen hette Thomas Summers, och bilen byggdes hos en verkstad som kallade sig Troutman & Barnes.

Fungerade Gyro X-1?  Den kördes förvisso, men hur den uppförde sig och fungerade finns det ingen rapportering om. Den sägs ha haft en Mini-Cooper motor men att produktionsbilarna skulle eventuellt få VW-motorer, och i förlängningen skulle även trimmade boxersexor från Corvair kunna fås att tillgå, och kanske ett passagerarsäte, visionerna var helt klart stora.

Men av detta blev inget, Gyro försvann in i glömskan rätt fort och så gjorde även bakgrundsfigurerna. Men bilen har återfunnits, så det var inte bara ett luftbygge. Den har en VW-motor installerad egendomligt nog, men har någon gång försetts med en normal tvåhjulig bakvagn, och finns i Las Vegas i ett bedrövligt dåligt skick. 

Ford Gyron

Pluggen till Gyrons kaross

Den fungerande Gyro testkörs

På plussidan, den tog mindre plats att parkera.

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.