Ingen kan ha missat arbetet som pågår med att minska utsläppen av koldioxid i atmosfären. Eldrift, med elektricitet producerad från vind- och vattenkraft, är det som nu antas vara lösningen. Men hur ska vi klara omställningsperioden? Och kommer det att finnas en lösning så att vi kan fortsätta köra våra gamla fordon?
Vad är elektrobränslen? Så enkelt som att hämta bensinen ur luften är det förstås inte, men det finns sanning i påståendet. Det går nämligen att hämta in koldioxid från atmosfären och tillsammans med vätgas kemiskt omvandla den till bränslen som går att köra bensin- och dieselbilar på. E-bränslet går även att blanda in i de vanliga fossilgenererade bränslena på samma sätt som vi idag blandar in biobränsle. Fördelen är att man då tar befintlig koldioxid ur luften istället för att pumpa upp olja ur marken. Nackdelen är att koldioxiden återgår till atmosfären när vi sedan förbränner e-bränslet. Och den stora mängd energi som går åt i den kemiska processen brukas mycket mer effektivt om vi istället använder den direkt i eldrift av fordon.
Bland biltillverkarna är Porsche mycket engagerade i forskning och framställning av elektrobränslen just för de ändamålen. I april meddelade företaget att de satsar 75 miljoner dollar i det chilenska företaget Highly Innovative Fuels (HIF). Även Siemens är engagerade.
Hur fördelaktigt är då elektrobränsle? Det beror förstås på vem man frågar. Den stora kritiken är densamma som framförs mot olika typer av vätgasdrift: Nyttan blir mindre där än om man använder energin, elen, direkt i fordon. Men vi har dock mängder och åter mängder med bensin- och dieselbilar som vi inte kan ersätta över en natt. Och i en del fall som vi inte vill ersätta. E-bensin går att hälla direkt i tanken och köra på för alla bilar som idag klarar E10.
Läs en längre artikel om elektrobränsle i den här artikeln eller in Klassiker 7/2022.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.