Nästa artikel
Hämta bensinen ur luften!
Framtiden?

Hämta bensinen ur luften!

Publicerad 8 augusti 2022 (uppdaterad 2 november 2022)
Elektrobränsle kan låta som rena trolleriet. Men det är bara kemi – om än långt ifrån enkelt. Kanske kommer du att köra gammelbilen på e-bensin i framtiden.  

Ingen kan ha missat arbetet som pågår med att minska utsläppen av koldioxid i atmosfären. Eldrift, med elektricitet producerad från vind- och vattenkraft, är det som nu antas vara lösningen. Men hur ska vi klara omställningsperioden? Och kommer det att finnas en lösning så att vi kan fortsätta köra våra gamla fordon?

Highly Innovative Fuels testanläggning är under uppbyggnad i södra Chile. Foto: HIF

Vad är elektrobränslen? Så enkelt som att hämta bensinen ur luften är det förstås inte, men det finns sanning i påståendet. Det går nämligen att hämta in koldioxid från atmosfären och tillsammans med vätgas kemiskt omvandla den till bränslen som går att köra bensin- och dieselbilar på. E-bränslet går även att blanda in i de vanliga fossilgenererade bränslena på samma sätt som vi idag blandar in biobränsle. Fördelen är att man då tar befintlig koldioxid ur luften istället för att pumpa upp olja ur marken. Nackdelen är att koldioxiden återgår till atmosfären när vi sedan förbränner e-bränslet. Och den stora mängd energi som går åt i den kemiska processen brukas mycket mer effektivt om vi istället använder den direkt i eldrift av fordon.

Elektrobränslen står precis på gränsen till att bli kommersiellt tillgängliga. Här e-bränsle framtaget vid KIT:s labb i Karlsruhe. Foto: Amadeus Bramsiepe, KIT

Bland biltillverkarna är Porsche mycket engagerade i forskning och framställning av elektrobränslen just för de ändamålen. I april meddelade företaget att de satsar 75 miljoner dollar i det chilenska företaget Highly Innovative Fuels (HIF). Även Siemens är engagerade.

Hur fördelaktigt är då elektrobränsle? Det beror förstås på vem man frågar. Den stora kritiken är densamma som framförs mot olika typer av vätgasdrift: Nyttan blir mindre där än om man använder energin, elen, direkt i fordon. Men vi har dock mängder och åter mängder med bensin- och dieselbilar som vi inte kan ersätta över en natt. Och i en del fall som vi inte vill ersätta. E-bensin går att hälla direkt i tanken och köra på för alla bilar som idag klarar E10.

Koldioxid (CO2) hämtas in från luften eller direkt från skorstenen vid en industrianläggning. Vind- och/eller solenergi används för att tillverka vätgas (H2) genom elektrolys av vatten, där syret och vätet spjälkas. I den så kallade Fischer-Tropsch-processen omvandlas koldioxiden och vätgasen till kolväten, elektrobränsle, som sedan kan vidareprocessas till bränslen som kan ersätta, eller blandas med, vanlig bensin, diesel, flygfotogen och liknande.

Läs en längre artikel om elektrobränsle i den här artikeln eller in Klassiker 7/2022.

Klassiker 7.2022 med Kryssbilaga

Ur innehållet: 

Volvo GL 1981
Det såldes fler Volvo 240/260 i USA än i Sverige – där ansågs märket dessutom vara exklusivt.

E-bensin – en framtidsmöjlighet?
Bland andra Porsche satsar på att på syntetisk väg skapa en ersättare till det fossila bränslet. För bra för att vara sant?

Automobilia Abarth
Motortrimmaren Carlo blev synomyn med sportiga versioner av bland annat Fiat. Snygg logotyp också!

Vilket ladufynd! Ford Mustang 1985
Vilken frikostighet! Klassiker får en gratis Mustang-cabriolet. Nu gäller det bara att hitta den och dra fram den i ljuset!

Broschyren Fords lätta lastbilar
I den idylliska småstaden har alla entreprenör precis lagom stora och mycket söta arbetsfordon. 

Fullservice för klassikerägaren Motikon 
Förvaring, försäljning, renovering och service – i Uppsala slår nu en stor anläggning för klassiska bilar upp portarna.
 
Saabfestivalen 2022
Det blev bättre än någon hade vågat hoppas när Saabentusiasterna firade märkets 75-årsjubileum i Trollhättan.
  
Renault 4 Parisienne 1967
Flärd ryms även i liten förpackning: Läckra Parisienne är en är en R4 att drömma om.  

Moped Suzuki M12S
Välbyggd och med motorcykelkänsla men kanske aningen småväxt. I det närmaste förberedd för trimning...

Triumph Spitfire 1500 1980
Sista årsmodellen av sextioårsjubilerande Spitfire höll fortfarande stilen.

Klassikerguiden Austin A30/A35
Gullig i originalutförande, en ettrig utmanare i historisk racing. Fortfarande påfallande prisvärd!

Våra Klassiker
Calle köper Kadett, Carl sitter bättre i sin Alfa, Fredrik trivs in sin Koja och Claes låter 93:an möta Ursaaben.  

Läsarnas Klassiker
John hade inte hjärta att börja bruksköra med sin Volvo. Marcus njuter av allt det bruna i sin Cadillac, Rolf fick en gratis Saab och Lars-Inge kör en mycket ovanlig Hillman.  

Fixa själv Mercedes-Benz 220 1969
Motorrenovering, rostlagning och polering – steg för steg blir drömmen om att återuppleva farfars Mercedes verklig.

Evenemangskalender
Här har du det senaste om landets alla bilevenemang!

BMW 850i 1991
Konstruerad för att få hela världen att tappa hakan och fortfarande otroligt fascinerande. Är det läge att köpa en tolvcylindrig supercoupé nu?

Medföljer som bilaga: Kryss & Klur 2022

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.