Hur mycket kör du med din klassiker? Jan Karlsson är inne på 24:e varvet runt jorden med sin Renault 17 TS!
Den eviga fascinationen kring lågmilare tycks aldrig avta. Bilarna som med sina orörda lackeringar och närmast nybilsdoftande insidor utgör ett ideal i samlarbilsvärlden. Orörda och älskade men oftast utan vidare livserfarenheter.
I kontrast finns bilarna som istället körts hårt, långt och länge. Funktionella modeller med trist karaktär där äventyren varit lätträknade.
Sedan finns det bilar som Jan Karlssons Renault 17 TS. Genom åren har den fått upptäcka Europas alla hörn och kanter. Här har både den ena och den andra delen bytts både en och flera gånger. Bakom varje modifiering finns en historia och skulle bilar kunna tala skulle vi här kunna lyssna i timtal.
– Det har blivit ytterligare 500 mil sedan i somras, berättar ägaren Jan Karlsson. Jag brukar inte titta så ofta men nu har mätaren precis passerat 94 700 mil!
Läs det gärna det en gång till. Nittiofyratusensjuhundra! En fashionabel fransk sportcoupé som får många hederliga dieselmercor med taxiskylt att framstå som knappt använda.
I kontrast finns bilarna som istället körts hårt, långt och länge. Funktionella modeller med trist karaktär där äventyren varit lätträknade.
Sedan finns det bilar som Jan Karlssons Renault 17 TS. Genom åren har den fått upptäcka Europas alla hörn och kanter. Här har både den ena och den andra delen bytts både en och flera gånger. Bakom varje modifiering finns en historia och skulle bilar kunna tala skulle vi här kunna lyssna i timtal.
– Det har blivit ytterligare 500 mil sedan i somras, berättar ägaren Jan Karlsson. Jag brukar inte titta så ofta men nu har mätaren precis passerat 94 700 mil!
Läs det gärna det en gång till. Nittiofyratusensjuhundra! En fashionabel fransk sportcoupé som får många hederliga dieselmercor med taxiskylt att framstå som knappt använda.
Innan miltalet förklaras närmare behövs en snabb modellgenomgång. Under februari 1971 läckte nyheten ut att Renault hade två snarlika coupémodeller på gång. Beteckningarna var 15 respektive 17 och båda baserades på familjebilen 12 men hade fått en betydligt mer spännande formgivning.
Den främre stötfångaren bestod av en munstycksliknande kromad sarg klädd med gummi som ramade in hela grillen. De sportiga syskonen hade i princip samma kaross men det fanns skillnader. Kvadratiska strålkastare var standard på 15 medan 17 kunde stoltsera med dubbla runda halogenljus.
Ovanför midjelinjen började det skilja mer. Där 15 hade konventionella b-stolpar och två stora öppningsbara bakre sidorutor utmärkte sig 17 genom kraftigt uppsvängda bakre takstolpar.
Renault 17 saknade också b-stolpe och när den lilla sidorutan bakom dörren vevades ner blev öppningen enorm. Det hela avslutades med ytterligare två rutor, väl dolda bakom moderiktiga jalusier.
Längst ner på skalan fanns 15 TL med en 1,3-litersfyra. Nästa steg var 15 TS och 17 TL som bägge hade en 90 hästkrafter stark 1,6-literssnurra från 16 TS. Toppmodellen 17 TS kunde skryta med hela 108 hästar och en prislapp på 34 220 kr. Det var flera tusen över en Audi 100 Coupé S, BMW 2002 tii eller Porsche 914.
Den främre stötfångaren bestod av en munstycksliknande kromad sarg klädd med gummi som ramade in hela grillen. De sportiga syskonen hade i princip samma kaross men det fanns skillnader. Kvadratiska strålkastare var standard på 15 medan 17 kunde stoltsera med dubbla runda halogenljus.
Ovanför midjelinjen började det skilja mer. Där 15 hade konventionella b-stolpar och två stora öppningsbara bakre sidorutor utmärkte sig 17 genom kraftigt uppsvängda bakre takstolpar.
Renault 17 saknade också b-stolpe och när den lilla sidorutan bakom dörren vevades ner blev öppningen enorm. Det hela avslutades med ytterligare två rutor, väl dolda bakom moderiktiga jalusier.
Längst ner på skalan fanns 15 TL med en 1,3-litersfyra. Nästa steg var 15 TS och 17 TL som bägge hade en 90 hästkrafter stark 1,6-literssnurra från 16 TS. Toppmodellen 17 TS kunde skryta med hela 108 hästar och en prislapp på 34 220 kr. Det var flera tusen över en Audi 100 Coupé S, BMW 2002 tii eller Porsche 914.
– Efter att pappa köpte en 4CV i början av 1950-talet har det alltid funnits minst en Renault inom familjen, säger Jan Karlsson. Själv körde jag både Peugeot och Ford men drömbilen var alltid en 17. Allra helst en TS med bränsleinsprutning och skivbromsar runt om.
Efter en tids letande dök ett exemplar upp hos en källarhandlare i centrala Stockholm. Inte nog med att det var den ovanliga värstingen, den var dessutom utrustad med det ännu mer udda soltaket eller Découvrable som fransmännen kallade det.
– Det här var i januari 1975 och en månad senare träffade jag min blivande fru. Nästan omgående gjorde vi den första gemensamma långresan och drog raka vägen ner till franska Rivieran, minns Jan.
Att upptäcka Europa med bil var däremot inget nytt för familjen Karlsson. Sedan barnsben hade Jan fått följa med föräldrarna ut på långresa. Till en början användes farfars stora Plymouth från 1952.
– Då kunde man ledigt åka sex personer, förklarar Jan. Sedan blev det en kort sejour med Amazon innan pappa slog till på en Jaguar Mark 2 med den stora 3,4-litersexan. Den skulle självklart testas omgående så vi körde från Grossenbrode i nordöstra Västtyskland till Freiburg im Breisgau i sydväst och snittade 180 km/h. På den tiden var det ju knappt någon trafik på Autobahn så det var inga problem att hålla över 200.
Efter en tids letande dök ett exemplar upp hos en källarhandlare i centrala Stockholm. Inte nog med att det var den ovanliga värstingen, den var dessutom utrustad med det ännu mer udda soltaket eller Découvrable som fransmännen kallade det.
– Det här var i januari 1975 och en månad senare träffade jag min blivande fru. Nästan omgående gjorde vi den första gemensamma långresan och drog raka vägen ner till franska Rivieran, minns Jan.
Att upptäcka Europa med bil var däremot inget nytt för familjen Karlsson. Sedan barnsben hade Jan fått följa med föräldrarna ut på långresa. Till en början användes farfars stora Plymouth från 1952.
– Då kunde man ledigt åka sex personer, förklarar Jan. Sedan blev det en kort sejour med Amazon innan pappa slog till på en Jaguar Mark 2 med den stora 3,4-litersexan. Den skulle självklart testas omgående så vi körde från Grossenbrode i nordöstra Västtyskland till Freiburg im Breisgau i sydväst och snittade 180 km/h. På den tiden var det ju knappt någon trafik på Autobahn så det var inga problem att hålla över 200.
De många och spännande resorna satte sina spår och snart gav sig Jan ute på liknande äventyr. Han ägde visserligen ingen bil men Vespan gick utmärkt fram och tillbaka hela vägen till Spanien. När den egna familjen växte fick 17 ta över. Resorna blev många men när det tredje barnet dök upp byttes reskamraten till en Espace.
– Den var från 1988 och såldes aldrig i Sverige.
Det blev en riktig utmaning att få den godkänd men med avgaspapper från en 20 TS och en fabriksny motor blev den till slut svensk medborgare, berättar Jan. Vi körde med den något år men sedan monterade jag ett femte bälte i 17 så att vi kunde börja resa med den igen.
Att modifiera för att öka körbarheten eller att helt enkelt byta ut detaljer som blivit slitna har varit en ständigt återkommande sysselsättning.
– Den var lite surrig på långfärder så jag bytte till en växellåda från Renault 18. Nu är jag väl inne på den tredje. Motorn är också renoverad ett antal gånger. Originaltoppen höll ut till 2006, visserligen med någon ventilrenovering emellan, men då tappade jag ett par ventilstyrningar som for runt i maskinen. I bakre ljuddämparen fann jag sedan två ventiltallrikar, säger Jan och skrattar.
– Blocket är faktiskt bytt till ett från 20 TL vilket ger 1 647 kubik. På diverse bankörningar brukar inte de andra 17 hänga på men i Österrike var en annan ägare lika snabb. Vi blev nog ungefär lika överraskade och till slut frågade jag vad han gjort med sin motor. Det visade sig att han gjort exakt likadant!
I slutet av 1980-talet åkte familjen ner till Clermont-Ferrand och på campingen träffade de en trevlig engelsman med en Morris Minor Traveller.
– Han berättade att Michelin firade 100 år på banan bredvid. Någon timme senare körde vi runt på den gamla F1-banan Circuit de Charade. Ett oväntat och väldigt roligt minne från resorna!
– Den var från 1988 och såldes aldrig i Sverige.
Det blev en riktig utmaning att få den godkänd men med avgaspapper från en 20 TS och en fabriksny motor blev den till slut svensk medborgare, berättar Jan. Vi körde med den något år men sedan monterade jag ett femte bälte i 17 så att vi kunde börja resa med den igen.
Att modifiera för att öka körbarheten eller att helt enkelt byta ut detaljer som blivit slitna har varit en ständigt återkommande sysselsättning.
– Den var lite surrig på långfärder så jag bytte till en växellåda från Renault 18. Nu är jag väl inne på den tredje. Motorn är också renoverad ett antal gånger. Originaltoppen höll ut till 2006, visserligen med någon ventilrenovering emellan, men då tappade jag ett par ventilstyrningar som for runt i maskinen. I bakre ljuddämparen fann jag sedan två ventiltallrikar, säger Jan och skrattar.
– Blocket är faktiskt bytt till ett från 20 TL vilket ger 1 647 kubik. På diverse bankörningar brukar inte de andra 17 hänga på men i Österrike var en annan ägare lika snabb. Vi blev nog ungefär lika överraskade och till slut frågade jag vad han gjort med sin motor. Det visade sig att han gjort exakt likadant!
I slutet av 1980-talet åkte familjen ner till Clermont-Ferrand och på campingen träffade de en trevlig engelsman med en Morris Minor Traveller.
– Han berättade att Michelin firade 100 år på banan bredvid. Någon timme senare körde vi runt på den gamla F1-banan Circuit de Charade. Ett oväntat och väldigt roligt minne från resorna!
Efter många års hårt brukande började originalinredningen bli allt mer nedsutten och provisoriskt monterades framstolar från Fiat. Att hitta ersättare visade sig svårt och kursen sattes åter söderut. Utanför Paris fanns ett par stolar.
– Vi gick ut på gatan, skruvade ur de gamla och lyfte i de nya. Då kom en man fram och undrade vad vi skulle göra med Fiat-sätena. Han behövde ett par och så han fick dem.
Sedan dess har inredningen bytts ytterligare någon gång och nu sitter en komplett från den uppdaterade 17 som aldrig såldes i Sverige.
Jan slår sig ner i den skålade förarstolen, startar igång motorn och lirkar i ettan. Tillsammans utgör de en perfekt injusterad duo. Nya äventyr vankas och när mätaren slår om till 100 000 mil kommer ännu en Autoroute synas genom vindrutan.
– Vi gick ut på gatan, skruvade ur de gamla och lyfte i de nya. Då kom en man fram och undrade vad vi skulle göra med Fiat-sätena. Han behövde ett par och så han fick dem.
Sedan dess har inredningen bytts ytterligare någon gång och nu sitter en komplett från den uppdaterade 17 som aldrig såldes i Sverige.
Jan slår sig ner i den skålade förarstolen, startar igång motorn och lirkar i ettan. Tillsammans utgör de en perfekt injusterad duo. Nya äventyr vankas och när mätaren slår om till 100 000 mil kommer ännu en Autoroute synas genom vindrutan.
Renault 17 TS à la Jan Karlsson
Motorblock från Renault 20 TL
Växellåda från Renault 18
Momo-tillbehörsfälgar från Renault Boutique-sortimentet
Bakljusglas med orange backljus från franskspecade 15/17 av första årsmodellerna.
Skinninredning från R17 -79
Grövre krängningshämmare från Renault 17 Gordini -75
Växellåda från Renault 18
Momo-tillbehörsfälgar från Renault Boutique-sortimentet
Bakljusglas med orange backljus från franskspecade 15/17 av första årsmodellerna.
Skinninredning från R17 -79
Grövre krängningshämmare från Renault 17 Gordini -75
Renault 17TS 1973
Nypris: 34 220 kr.
Värde i dag*: 50 000 - 75 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig radmotor. Stötstänger, två ventiler per cylinder. 1 565 cm3. Insprutning. Max effekt 108 hk vid 6 000 r/min. Max vrid-moment 132 Nm vid 5 500 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell.
Mått: Axelavstånd 244 cm. Längd/bredd/höjd 425/163/135 cm. Spårvidd fram/bak 134/134 cm. Tjänstevikt 1 130 kg. Tank 55 liter.
Fjädring/hjulställ: Fram: Övre och undre triangellänk med fjäderben. Bak: Medstyrande stel axel med längsgående bärarmar och spiralfjädrar. Krängningshämmare fram och bak.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10,6 m.
Hjul: Stålfälgar, bredd 5,5 tum, däck 165 HR 13.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Ventilerade skivor fram, solida skivor bak.
Fartresurser: Toppfart 181 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,7 s.
Förbrukning: 1,02 l/mil blandad körning.
Källor: Pressmaterial, Automobile Revue & Jan Ulléns bilfakta
Värde i dag*: 50 000 - 75 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig radmotor. Stötstänger, två ventiler per cylinder. 1 565 cm3. Insprutning. Max effekt 108 hk vid 6 000 r/min. Max vrid-moment 132 Nm vid 5 500 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell.
Mått: Axelavstånd 244 cm. Längd/bredd/höjd 425/163/135 cm. Spårvidd fram/bak 134/134 cm. Tjänstevikt 1 130 kg. Tank 55 liter.
Fjädring/hjulställ: Fram: Övre och undre triangellänk med fjäderben. Bak: Medstyrande stel axel med längsgående bärarmar och spiralfjädrar. Krängningshämmare fram och bak.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10,6 m.
Hjul: Stålfälgar, bredd 5,5 tum, däck 165 HR 13.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Ventilerade skivor fram, solida skivor bak.
Fartresurser: Toppfart 181 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,7 s.
Förbrukning: 1,02 l/mil blandad körning.
Källor: Pressmaterial, Automobile Revue & Jan Ulléns bilfakta
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.