Bild
Nästa artikel
Reportage

Här är museet som säljer sina Saab och Opel!

Publicerad 2022-05-31 15:00
Inte mindre än 26 Saab och Opel auktioneras ut med avslut på torsdag denna vecka när Grahns Bilar i Kisa avvecklar sitt bilmuseum.

Bakom museet, som öppnade 2013, finns den i Kisa och Tranås välkände bilhandlaren Fred Johansson och hans barn. Grahns bilar grundades 1962 av Ture Grahn och Fred började året därpå som mekaniker, för att 1981 köpa in sig i företaget och 1989 ta över det helt. Saab har varit huvudspåret under alla år märket fanns, men också Opel. I dag står Subaru på programmet.

Anna S Johansson

Museet har varit en syssla vid sidan av för familjen Johansson. Inför auktionen, som hålls av Bilweb Auctions AB, hålls visning av bilarna innan de skingras. Dottern Anna S Johansson fejar på detaljerna för att allt ska se tiptop ut innan nyfikna kan komma och titta på utbudet.

– Lite sorgligt är det kanske men också skönt. Bilarna kräver skötsel och motion, de kan ju inte bara stå, säger Anna.

Fred Johansson

– Nej, det är dags nu, menar pappa Fred som fyllt 77 år. Allting har sin tid, men vi ska spara ett knippe bilar som vi absolut inte vill sälja.

I hallen radar välhållna Saabmodeller upp sig. En riktig lågmilar-99 EMS kan bli en huvudattraktion. I skrivande stund finns bud på 160 000 kronor. Bilen har knappt 3 000 mil på mätaren och har varit med i reportage i Klassiker. En osannolikt fin, röd Saab 96 från 1979 hör också till toppnumren, liksom en tidstypiskt brun 99 GL från 1979.

– Det är två exemplar som kan bli fynd för den intresserade. De är entusiastbilar men också möjliga att använda lite till vardags för den som vill kombinera, säger Michael Luft på Bilweb Auctions.

Åtskilliga äldre modeller ska också klubbas, exempelvis en blå 93 B De Luxe från 1958 och en Saab 99 av allra första årgången, 1969. Bland de nyare Saab-modellerna finns en verkligt elegant blå 9000i och en svart Saab 9-3, ett av de allra sista exemplaren som byggdes under NEVS-tiden.

Bland Opelmodellerna noteras en raritet i form av en knallgul Kadett Rallye i Sprintutförande, utrustad enligt 1970 års Grupp 1-reglemente. Den ovanliga Rekord 1900 L årsmodell 1966 finns också, med snyggt röd fyradörrarskaross och svart klädsel. En Rekord Coupé 1965 och en Kadett Caravan från 1983 finns också, plus flera andra.

Samlingen som nu ska säljas är en del av de totalt drygt 40 bilar som Bilweb Auctions lagt ut i sin senaste omgång. Hela utbudet kan ses och auktionen följas på Bilweb Auctions.

Läs om Saab! Köp här och få tidningen hem i brevlådan.

DE RÄTTA TAKTERNA!

Vi har samlat de bästa artiklarna om Saab under tvåtakts­tiden – från 92 via 93 fram till 96 och givetvis utan att glömma praktiska Saab 95! Upplagan är begränsad.

 

Innehåll:

Så räddades Saabmuseet 2012
Kommunpengar, Wallenbergpengar. Och så ett brev från Klassiker. (Klassiker 3/2012)

Saab 92 på parad!
Vi samlar ihop päronhalvor till en hel jubileumsbuffé på Saabs testbana i Trollhättan och hyllar en genial sextioåring. (Klassiker 5-6/2007)

Saab 92A 1950
Världens antagligen finaste 92A i orenoverat ­originalskick – en hyllning till sin förste ägare. Vi kör den. (SCM 2018)

Resa Inlandsvägen i Saab 92
Långresa, återresa, testresa – allt i ett när Claes tar hem gamlingen. (Klassiker 8/2012)

Saab 92 1955 Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup. (Klassiker 8/2016)

Saab 92 och 93 Jämförelse
Saab gick in i en ny tid när tvåcylindriga 92 ­förvandlades till trecylindriga 93. (Klassiker 5/2010)

Saab 93 på Kuba
Solitär evolution – nära en egen art. (SCM 1/2019)

Saab 95 – alternativ öppning
Så kunde kombilösningen ha sett ut. (SCM 1/2020)

Saab 96 GT 750 Kunglig glans
Prins Bertil spände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant! (SCM 1/2020)

Saab 96 Sport 1965 Lågmilaren
Historien om hur Michael kom över en 96 Sport med 6 000 mil på mätaren innehåller många otroliga ingredienser. Men allt är sant! (Klassiker 8/2009)

Saabs snygga sportratt
Så tillverkades historiens snyggaste ratt. (SCM 2018)

Saab 95 De första åren
Vi sammanför chassinummer 430 och 431, två riktigt tidiga Saab 95. (Klassiker 2/2010)

Saab 95 1960 Respektrenoverad
Krockskadad, inkomplett och stillastående i decennier. Henric Tungström tyckte ändå Saaben var i mycket bra skick! (Klassiker 1/2012)

Saab 96 1964 Seriöst busig
En ”busbil” kan vara en ursäkt för att få slarva. Det gäller inte Tomas Ekberg. (Klassiker 2/2014)

Med Saab till Monte Carlo
Vad heter tvåtaktsolja på franska? Gunnar och Fredrik körde 450 mil i Carlssons däckspår. Kompromisslöst. (Klassiker 7/2014)

Så lanserades Saab i USA
De första stegen på vad som skulle bli viktigaste marknaden togs 1956. Den lilla bilen gjorde stort intyck på ett fåtal. (SCM 2018)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.