Underbara Folkan – nu har vi samlat 9 roliga artiklar från Klassiker-arkivet om Volkswagen Typ 1. Läs om Herbie, långresa längs Tidernas väg i ett tidigt exemplar, renoveringen av en 1303 Cabriolet och skåpbilen som aldrig fanns. 47 sidor digital läsning att ladda hem för en spottstyver! Läs sedan i dator, telefon eller läsplatta!
- HELKUL HERBIE! Festlig familjeunderhållning när den tokroliga bubblen provkör sig själv - med Klassikers reportageteam springande efter. Skratfest? Inte direkt.
- FOSSIL MED STIL Lite längre och lite krokigare, men full av upplevelser är Tidernas Väg; vägarna 272 och 83 mellan Uppsala och Ånge. I en Volkswagen Typ 1 med för utet som skogsvrak blev vi själva på vår resa till Hälsingland en attraktion.
- SOM HÄMTAD UR VARDAGEN Vissa bilar stjäl inga blickar. Per Anderssons varmgrå Folka från 1968 är precis en sådan. Men kanske just därför blir dess historia så levande. Den var fröken Ohlssons bästa vän.
- SKÅPBUBBLAN Knappt någon budget, en grusplan, två skrotfärdiga bilar – in i handlingen träder den otroligt energiske Eric Ericsson från Skärstad. Och åstadkommer bilen Volkswagen aldrig satte i produktion, Typ 81!
- TILLBAKA I SKOGEN! Sune Westerlunds VW 1303 S 1973 började sitt liv som rallybil i Volkswagencupen, en enhetsklass med enbart pilgröna bubblor. Efter ett mellanspel på gatan har den nu åter blivit rallybil.
- SÄKERHETSBILEN På vägen mot att bli världens mest sålda bil hann Typ 1 också bli utsedd till världens farligaste. Men detalj för detalj lyckades ingenjörerna i Wolfsburg göra sin produkt säkrare och hålla Bubblan vid liv!
- ANTIKRUNDAD Att helrenovera på klassiskt sätt hade troligen varit enklare men Anders Löfström hade bestämt sig för att hans arbete skulle synas så lite som möjligt. Resultatet är en Volkswagen 1950 som ser just så gammal ut som den är.
- SOLA I KARLSTAD! Resan från något som var delar i lådor till en mycket väl hopskruvad bil mäts inte i kilometer utan i tid. Efter nio år kan Anders Wiklund nu njuta av solen i sin VW Cabriolet!
- EN AV 827 850 En alldeles vanlig Volkswagen, utspottad ur fabriken i Wolfsburg bland tusentals andra en dag 1961. För varje år som sedan gått har den blivit mer och mer ovanlig – bara genom att knappt användas.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.