Nu var så att egentligen skulle Simon Templar köra Jaguar E-type, men jaguar kunde inte lösa en bil med så kort varsel, så istället valdes P1800 som en nödlösning. Och vilken nödlösning sen, få bilar har blivit så berömda i TV-media som just Helgonets vita P1800.
En svensk bil till en så urbrittisk karaktär som Simon Templar?
Jo, dom byggdes ju hos Jensen, och i brittisk press framhävdes den nästan helt som en engelsk vagn, då mycket av de mekaniska var av inhemsk produktion.
Karosserna kom från Pressed Steel i Linwood, Skottland. Förgasare från SU, bromsar från Girling, elsystemet från Lucas. Motor och växellåda var förvisso svenskt, men själva överväxeldetaljen kom från Laycock de Normanville.
Men det fanns inte bara en helgonbil, utan totalt fem.
Första säongerna användes "71DXC" som hade chassinummer #3018 och var byggd 1962. Nu var så att egentligen skulle Simon Templar köra Jaguar E-type, men jaguar kunde inte lösa en bil med så kort varsel, så istället valdes P1800 som en nödlösning. Och vilken nödlösning sen, få bilar har blivit så berömda i TV-media som just Helgonets vita P1800.
En svensk bil till en så urbrittisk karaktär som Simon Templar?
Jo, dom byggdes ju hos Jensen, och i brittisk press framhävdes nästan helt som en engelsk vagn, då mycket av de mekaniska var av inhemsk produktion.
Karosserna kom från Pressed Steel i Linwood, Skottland. Förgasare från SU, bromsar från Girling, elsystemet från Lucas. Motor och växellåda var förvisso svenskt, men själva överväxeldetaljen kom från Laycock de Normanville.
Men det var inte bera en P1800, utan totalt fem, här är dom.
Första säongerna användes "71DXC" som hade chassinummer #3018 och var byggd 1962
Nu var så att egentligen skulle Simon Templar köra Jaguar E-type, men jaguar kunde inte lösa en bil med så kort varsel, så istället valdes P1800 som en nödlösning. Och vilken nödlösning sen, få bilar har blivit så berömda i TV-media som just Helgonets vita P1800.
En svensk bil till en så urbrittisk karaktär som Simon Templar?
Jo, dom byggdes ju hos Jensen, och i brittisk press framhävdes nästan helt som en engelsk vagn, då mycket av de mekaniska var av inhemsk produktion.
Karosserna kom från Pressed Steel i Linwood, Skottland. Förgasare från SU, bromsar från Girling, elsystemet från Lucas. Motor och växellåda var förvisso svenskt, men själva överväxeldetaljen kom från Laycock de Normanville.
Men det var inte bera en P1800, utan totalt fem, här är dom.
Första säongerna användes "71DXC" som hade chassinummer #3018 och var byggd 1962. 1965 uppdaterade 1800S, och då lät min Simon Templar få en ny vagn också, 77GYL levererades tidigt 1965.
Redan 1967 var det dags för fjärde helgonbilen. Fjärde? vart tog trean vägen? Jo den hade förvisso levererarats strax innan, men krashades innan inspelningarna började, och kom aldrig att användas. Bil #4 hade chassinummer 22306 och registrerades 1967 som NUV648E
Så fanns det en femte helgonbil, men den kom inte att användas i serien alls, för NUV647E som alltså registrerats precis före filmbilen, kom att bli Roger Moores egna privata kärra. Skylten "ST-1" användes bara de sista säsongerna 1968-69.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.