Samtidigt som Peugeot 504 började fasas ut till fördel för nya 505 kom en ny modellversion av 504 år 1980. Pickupversionen av 504 såldes faktiskt i Sverige till början av 1990-talet.
– Jag har kört mycket Peugeot när jag var yngre. Jag letade efter en 504 Pickup då jag tycker den är en udda mix med en avancerad framända med MacPhersonben och en bakvagn med stel bakaxel och bladfjädrar, säger Fredrik Johanson.
En bil med historik på Gotland talar för små rostproblem tack vare saltfria vägar och ett inte alltför högt miltal. Fredrik Johansons Peugeot hade gått 19 000 mil när han köpte den 2019. Den hade körts på Gotland och sedan på Fårö, men kanske har han upptäckt medaljens baksida med Gotlandsbilar.
– Herregud vad sand det var i bilen! Det kalkrika vattnet hade fått spolarvätskebehållaren och värmepaketet att bli igensatta. Det var hårda avlagringar.
Fredrik kom hem till Västerås med bilen men sedan havererade startmotorn. Han bytte den och exakt samma fel hände igen.
– Då börjar man tänka att det är något annat. Jag lyfte toppen och såg att insugningsröret och fyrans cylinder var fulla med vatten och topplocket var sprucket. Jag ville ju ha något att skruva med, så det var bara – ja, vad kul nu kör vi!
Motorn blev helt nerplockad och fick nya lager, kolvringar och topp. Fredrik fick hjälp av en motorrenoveringsfirma. Mekanik som hjulupphängning och bromsar har han renoverat men den yttre patinan har han lämnat.
– Det hade ju varit en smal sak att blåsa på ny färg, men jag vill behålla bruksskicket. Körupplevelsen är osannolik. Peugeot 504 är en trevlig bil men det här är som att köra en sågbock. Den får lasta 1 100 kg så utan last är den ganska stötig.
Vill du också ha med din bil under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker” i tidningen Klassiker? Skicka då ett mail till red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.