När Ford i april 1964 presenterade sin Mustang så låg Caroll Shelby redan i startgroparna med att förädla den nya lilla Mustangen till en renodlad racerbil. Shelby hade redan innan använt Fords motorer och komponenter i sin giftigt snabba Cobra-modell, och redan 1965 erbjöds Mustangen i fastback utförande av Shelby.
Första året byggdes runt 560 Shelby GT350 på Mustangen, och ett 40-tal av dessa var rena racing-vagnar, resterande var menade som gatbilar. Den fanns bara att få i vitt, USA:s tävlingsfärg i internationella sammanhang.
Shelby-förädlingen bestod mestadels i chassi och väghållningsmodifiering, och att Mustangens standard-V8 på 289" trimmades upp till 306 hästar.
En Shelby-Mustang kostade styvt $4400, nästan dubbelt så mycket som basmodellen, så Inför 1966 stod man fortfarande med runt 200 osålda bilar som så småningom kom att säljas som 66 års modell. Detta år gjorde man också en deal med hyrbilsfirman Hertz. Tanken var att upplåta en del GT350:s och även Cobras för uthyrning, rent-a-racer altså.
Shelbys marknadsmanager Peyton Kramer föreslog inledningsvis att erbjuda 50 GT350 bilar till Hertz, och måste uppenbarligen sålt in idén bra för han kom därifrån med en order på 1000 stycken!
De allra flesta lackades svarta med guldstripes över huv. tak ock baklucka i Hertz färgschema, men en serie på femtio i varje blev, röda, gröna, vita samt blåa.
Specifikationen på dessa hyrbilar var ingen skillnad mot standard GT350, och detta gjorde att den fick mycket kritik från kunderna, bilen var helt enkelt ett as att köra. Bullrig, svårstyrd, den saknade servon, och var stenhård i fjädring, det var ju ändå en racerbil.
Men sedermera kom man att montera större huvudbromscylinder, samt att de sista levererades med automatlåda istället för den fyrväxlade manuella. detta på grund av att man fick tillbaks massvis med bilar med totalt sönderkörda lådor och kopplingsras.
Så idén med att vem som helst kunde hyra en racer föll inte så väl ut, Shelbyn var inte gjord för att köras av vem som helst. Men 1001 Shelby GT350Hertz byggdes det iallfall och det var nästan hälften av Shelbys produktion 1966.
2006 återuppstod Hertz-Shelbyn, i Fords regi med rättigheterna till namnet Shelby så gjordes det en serie GT-H exklusivt för Hertz, återigen svarta med guldstripes över karossen. För 300 dollar om dan kan man återigen "rent-a-racer" hos Hertz. 500 stycken sådana gjordes för 2006 och året efter följde en serie cabrioleter exklusivt för Hertz.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.