Visst skulle Volkswagen Corrado bli läcker som cabriolet? Karmann stod för prototypen som visades upp 1993. Anledningen vi inte fick se den var nog för att Corrado var redan dyr - och modellen lades ned 1995. Då skulle man inte hunnit med att lansera en färdig cabriolet.
På Frankfurtmässan detta år visade Opel upp Tigra som coupé och speedster.
Man hade till och med planerat den öppna Tigran att komma ut 1995 - så blev det inte men coupén sattes i princip oförändrad i produktion 1994.
Samtidigt visade man upp Scamp. En slags livsstilsbil i miniformat liksom Tigra också baserad på Corsa.
Galnaste bilen att sättas i produktion var Plymouth Prowler. 1993 stod den hotrodliknande skapelsen på Detroitmässan och 1997 började den säljas till allmänheten.
Mer on den här: Grattis Prowler!
Det här var också året så Porsche Boxster dök upp första gången. Det dröjde dock till 1996 innan den var helt färdig för att släppas ut. Och det blev en succé som håller i sig än idag.
Så här skulle man kanske köra omkring på Mars i framtiden? Renault Racoon såg ut som något som kommit direkt från Science-fictionvärlden.
BMW visade upp en minibil Genevemässan. Z13 var lite annorlunda med att ha tre sittplatser med föraren i mitten på samma sätt som i McLaren F1. Drivkällan var en 1200cc motorcykelmotor bak och visst känns det här som en anfader till dagens BMW i3?
I Turin 1993 - Fiat Downtown var en mer modern citybil än BMW Z13. En elmotor i varje bakhjul gav totalt 18 hästkrafter och räckvidden var drygt 30 mil. Plastkaross på aluminiumchassi höll vikten till 700 kilo. Två exemplar byggdes.
Detroit. Ford Mustang Mach III var en häftig skapelse utan nån tanke på serieproduktion. Det var en ren dream car i gammal anda. Och det sista verket av Creative Industries som sedan fyrtiotalet verkställt många showbilar som spånats fram i studion hos bland annat Ford, GM, Chrysler och Packard.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.