Nästa artikel
Höghuset från VW - Golf Country
Bilvärlden 30 år sedan

Höghuset från VW - Golf Country

Publicerad 17 november 2021 (uppdaterad 29 januari 2022)
Volkswagen Golf Country var något helt nytt - en crossover innan begreppet fanns, en småbil på steroider.
På Genevemässan 1989 kom Volkswagen med svaret på frågan ingen hade ställt - hur skulle en off-road Golf se ut?

Från början hette den Montana och det fanns inte en tanke på att sätta den i produktion.  Men efter premiärvisningen blev VW-agenturer fullständigt nerringda av köpare som prompt ville ha en. Många säljare visste då inte ens om bilens existens!

Så vad som varit ett smågalet showprojekt blev helt plötsligt allvar.  Men att bygga den blev lite komplicerat. Volkswagen hade inte riktigt resurserna så vad man gjorde var att ta färdiga Golf CL syncro med 98 hästarsmotorn av bandet och skicka dom till Steyr i Österrike. Produktionen kom igång i april 1990.

Där satte man Golfen på en hjälpram, markfrigången höjdes till hela 21 centimeter.  hasplåtar och skyddsräcken monterades fram och bak, nya fjädrar och dämpare ingick i paketet med. Karossen försågs även med skärmkanter och trösklar i stryktålig plast och pricken över i - reservhjulet på bakluckan.
 
Det hela kostade såklart en del, kunderna höjde på ögonbrynen över en prislapp på över 32000 D-mark - en vanlig Golf kostade runt 16000. 

Men å andra sidan fick man en bil som inte liknade något annat. Golf Country var visserligen inte först med att göra den här typen av bil. Begreppet SUV - Sports utility vehicles hade börjat användas redan på sjuttiotalet. men då främst om bilar som Jeep Cherokee, Ford Bronco, Range-Rover och liknande. Alltså  ganska stora bilar. Vad som gjorde Golf Country unik var ju att det var en småbil. 

Priset dämpade ändå efterfrågan avsevärt. Så i juli 1990 kom en snikmodell - Golf Country Allround.
En del av den rätt så rikliga standardutrustningen skalades bort.  Sätena kläddes i konstskinn och den gick bara att få i grönt.
Allround hamnade en bit under 32000 markstrecket men det gick ändå trögt. Bara 160 stycken Allround såldes.  

Så nu tog man det hela åt andra hållet istället - man gick all in med Golf Country Chrome edition.  
Alla rör, galler och skydd kromades, reservhjulshöljet likaså och nya plåtfälgar i högblankt krom monterades . Dessutom fick den nu lite extra skydd under trösklarna, kromat givetvis. 
Inuti fanns det skinnklädsel och det mesta i komfortväg från Golfens utrustningslista.  Chrome edition kom bara i svart och hade ett stort soltak från Webasto.

Att priset nu rakade upp till hela  42000 D-mark verkar inte bekymrat de som knorrade över den tidigare modellens 32000 mark...
Eller så nådde man en helt ny kundkrets. Chrome edition andades image -livstilsbil på ett sätt som basversionen inte hade gjort.  Krom och svart var trendigt - Golf Country blev en boulevardbil. Det här var något att glänsa med  parkerad utan för något flott café i München istället för att vara en skogsmullebil i Schwarzwald. 
Det såldes hela 558 stycken Chrome edition, och totalt hade man gjort 7735 stycken Golf Countrys när man stoppade bandet i oktober 1991.  Men innan det gjordes ännu en specialversion - som ingen dock fick köpa.
Golf Country GTi gjordes i femtio exemplar. Dom gjordes främst åt teamet bakom modellen som ett slags presenter till sig själva, en del gick också till några chefer inom Volkswagen.

Golf Country var banbrytande - den var ju från början inte ens tänkt att byggas. När man väl gjorde det insåg man ändå att marknaden var rätt begränsad. En småbil på det här temat var något unikt då.  Den fick en hel del kritik för just det, en dyr småbil som försökte likna något slags Jeep.   Löjlig och dyr tyckte en del, onödig och dyr tyckte andra.  Men 7735 kunder tyckte annorlunda.
Kanske skulle man kunnat sålt ännu mer men nu var det 1991 och en helt ny Golfmodell stod för dörren, på den var det uteslutet att göra en offroadmodell av.

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.