Auktionsföretagen Bilweb Auctions andra stora auktion som avslutades den 19 november bjöd på både rekordpriser och osålda objekt. ”Vi lär oss hela tiden” säger Michael Luft.
Efter succéauktionen i Olofström i september där Kjell Olssons stora bilsamling såldes med flera rekordnoteringar på Volvobilar har Bilweb Auctions nu hållit sin andra entusiastbilsauktion. Med ett hundratal utrop från olika håll och med visning på två platser i landet var upplägget den här gången lite annorlunda.
– Vi har skaffat en egen lokal i Sandared dit vi tog de flesta bilarna för fotografering, bedömning och värdering, säger Michael Luft från Bilweb Auctions. Sedan använde vi även Kjell Olssons lokaler i Olofström.
I Olofström fanns fortfarande några osålda objekt från Kjells samlingar, dessutom var det flera som anmälde intresse där för att sälja sina bilar där under den förra auktionen.
Mest uppmärksamhet fick de tre Saabar som under många år stått utställda på Saabmuseet men som hela tiden tillhört en privatperson. Det var också på de tre bilarna som budgivningen var som ivrigast. När den digitala klubban föll slutade den Saab 96 Jubileum 1980 som bara gått 4,8 mil på otroliga 350 000 kronor och V4 Monte Carlon som gått 1676 mil kom inte långt efter med 250 000 kronor.
– Båda bilarna köptes av samma person, säger Michael Luft. En svensk samlare av lågmilare.
Även den vita Saab 99 av 1970 års modell som bara gått 1 700 mil gick ganska högt, 100 000 kronor är troligen det mesta som betalats för en icke turboladdad 99:a.
Efter de tre Saabrekorden mattades budgivningen däremot av märkbart. När auktionen var över på söndagskvällen hade bara ungefär hälften av bilarna bjudits upp över sina reservationspriser och därmed sålts. En Mini som värderats till 115 000 kronor stannade på 29 000 och en Volvo 1800 ES som bedömts vara värd 190 000 nådde bara drygt hälften. Detta räckte inte för att nå reservationspriserna.
– Efter auktionen har vi kontaktat de budgivare som låg högst på bilarna som inte nådde sina reservationspriser och lyckats komma överens med många av spekulanterna, säger Michael Luft. Vi har några kvar att förhandla med men förhoppningsvis kommer de flesta bilarna att hitta nya hem.
Några köpare gjorde uppenbarligen ett klipp, bland annat känns den renoverade Chevrolet lastbil från 1947 som gick för 100 000 kronor som ett fynd. En Volvo PV Sport gick för 230 000 kronor – mycket pengar men inte ens i närheten av de PV Sport som klubbades för 650 000 respektive 500 000 kronor på auktionen i Olofström.
– Vi märker att det är november, säger Michael Luft. Köpsuget är inte lika stort som när man inte kan åka ut och köra direkt.
Många reagerade på de uppskattade värdena som på auktionen som i flera fall kändes alldeles för högt satta. Luft håller med om att detta kan ha hämmat budgivningen.
– Detta är vår andra auktion och vi lär oss fortfarande, säger han. En del av bilarna hade absolut för högt uppskattade värden. Där ska vi bättra oss. Vi vill också jobba mer på beskrivningarna på bilarna till nästa gång. Vi har ett testprotokoll som vi fyller i för varje bil och informationen i detta ska vi i fortsättningen lägga ut i mer detaljerad form.
Michael Luft och flera av hans kompanjoner på Bilweb Auctions grundade Sveriges idag största bilauktionsföretag KVD och upplägget här är likartat. Bilweb Auctions tar hand om bilarna rent fysiskt och sköter sedan hela affären. Hos andra nätauktionsföretag står bilen ofta kvar hos säljaren som får ta hand om slutförandet av affären med köparen.
Jämfört med andra auktionshus är avgifterna tämligen låga. Hos Bilweb Auctions betalar säljaren 10 procent i provision medan köparen får betala en i förväg fastställd inropsavgift. Om en budgivare inte tycker att bilen motsvarar beskrivningen behöver denne inte fullfölja affären, inte ens inropsavgiften utkrävs om bilen ratas på plats.
Budgivningen är öppen med en nedräkning till en viss sluttid, kommer något nytt bud under nedräkningen så förlängs sluttiden med 60 sekunder. Det är alltså inte som på Tradera eller E-Bay där sluttiden är fast.
Totalt såldes bilar för omkring 12 miljoner på auktionen, med de avslut som man lyckats få till efter auktionen kommer man upp i omkring 14 miljoner.
I många andra länder är samlarbilsauktioner en utbredd företeelse, i Sverige har det aldrig riktigt tagit sig.
– Vi satsar verkligen på att etablera oss på marknaden för samlarbilar och med tiden bli störst, säger Michael Luft. Vi jobbar hela tiden med att trimma och utveckla, vi har en bit kvar innan de alla detaljer är på plats.
– Vi har skaffat en egen lokal i Sandared dit vi tog de flesta bilarna för fotografering, bedömning och värdering, säger Michael Luft från Bilweb Auctions. Sedan använde vi även Kjell Olssons lokaler i Olofström.
I Olofström fanns fortfarande några osålda objekt från Kjells samlingar, dessutom var det flera som anmälde intresse där för att sälja sina bilar där under den förra auktionen.
Mest uppmärksamhet fick de tre Saabar som under många år stått utställda på Saabmuseet men som hela tiden tillhört en privatperson. Det var också på de tre bilarna som budgivningen var som ivrigast. När den digitala klubban föll slutade den Saab 96 Jubileum 1980 som bara gått 4,8 mil på otroliga 350 000 kronor och V4 Monte Carlon som gått 1676 mil kom inte långt efter med 250 000 kronor.
– Båda bilarna köptes av samma person, säger Michael Luft. En svensk samlare av lågmilare.
Även den vita Saab 99 av 1970 års modell som bara gått 1 700 mil gick ganska högt, 100 000 kronor är troligen det mesta som betalats för en icke turboladdad 99:a.
Efter de tre Saabrekorden mattades budgivningen däremot av märkbart. När auktionen var över på söndagskvällen hade bara ungefär hälften av bilarna bjudits upp över sina reservationspriser och därmed sålts. En Mini som värderats till 115 000 kronor stannade på 29 000 och en Volvo 1800 ES som bedömts vara värd 190 000 nådde bara drygt hälften. Detta räckte inte för att nå reservationspriserna.
– Efter auktionen har vi kontaktat de budgivare som låg högst på bilarna som inte nådde sina reservationspriser och lyckats komma överens med många av spekulanterna, säger Michael Luft. Vi har några kvar att förhandla med men förhoppningsvis kommer de flesta bilarna att hitta nya hem.
Några köpare gjorde uppenbarligen ett klipp, bland annat känns den renoverade Chevrolet lastbil från 1947 som gick för 100 000 kronor som ett fynd. En Volvo PV Sport gick för 230 000 kronor – mycket pengar men inte ens i närheten av de PV Sport som klubbades för 650 000 respektive 500 000 kronor på auktionen i Olofström.
– Vi märker att det är november, säger Michael Luft. Köpsuget är inte lika stort som när man inte kan åka ut och köra direkt.
Många reagerade på de uppskattade värdena som på auktionen som i flera fall kändes alldeles för högt satta. Luft håller med om att detta kan ha hämmat budgivningen.
– Detta är vår andra auktion och vi lär oss fortfarande, säger han. En del av bilarna hade absolut för högt uppskattade värden. Där ska vi bättra oss. Vi vill också jobba mer på beskrivningarna på bilarna till nästa gång. Vi har ett testprotokoll som vi fyller i för varje bil och informationen i detta ska vi i fortsättningen lägga ut i mer detaljerad form.
Michael Luft och flera av hans kompanjoner på Bilweb Auctions grundade Sveriges idag största bilauktionsföretag KVD och upplägget här är likartat. Bilweb Auctions tar hand om bilarna rent fysiskt och sköter sedan hela affären. Hos andra nätauktionsföretag står bilen ofta kvar hos säljaren som får ta hand om slutförandet av affären med köparen.
Jämfört med andra auktionshus är avgifterna tämligen låga. Hos Bilweb Auctions betalar säljaren 10 procent i provision medan köparen får betala en i förväg fastställd inropsavgift. Om en budgivare inte tycker att bilen motsvarar beskrivningen behöver denne inte fullfölja affären, inte ens inropsavgiften utkrävs om bilen ratas på plats.
Budgivningen är öppen med en nedräkning till en viss sluttid, kommer något nytt bud under nedräkningen så förlängs sluttiden med 60 sekunder. Det är alltså inte som på Tradera eller E-Bay där sluttiden är fast.
Totalt såldes bilar för omkring 12 miljoner på auktionen, med de avslut som man lyckats få till efter auktionen kommer man upp i omkring 14 miljoner.
I många andra länder är samlarbilsauktioner en utbredd företeelse, i Sverige har det aldrig riktigt tagit sig.
– Vi satsar verkligen på att etablera oss på marknaden för samlarbilar och med tiden bli störst, säger Michael Luft. Vi jobbar hela tiden med att trimma och utveckla, vi har en bit kvar innan de alla detaljer är på plats.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.