Nästa artikel
Hondas olika bakluckor
japanskt

Hondas olika bakluckor

Publicerad 3 april 2021 (uppdaterad 3 april 2021)
Vad är det för märkligt med bakluckorna på Honda Civic?
Honda Civic var en modern liten bil i rätt tid när den presenterades 1972.

När avgaskraven skärptes på den viktiga USA-marknaden sattes det katalysatorer på bilar.  Hos Honda tyckte man inte om den lösningen med en dyr katalysator med begränsad livslängd - man gick sin egen väg istället.

I december 1974 kom CVCC-motorn. Finessen med den var att tändstiftet satt i en slags förkammare. Med en extra ventil sögs där in en fetare bränsleblandning. När den antändes så svepte flamman ut och blandades med den magrare blandningen i förbränningsrummet.

På detta sätt klarade man kraven utan katalysator.

Men vi skall titta närmare på andra änden av Honda Civic istället - bakluckorna.

Det här var ju en given 'hot hatch' men om man inte gillade det praktiska med en hatchbacklucka kunde man välja en liten lucka bak istället.
På detta vis kallades den för sedan.

Så fanns det givetvis en riktig hatchback också - eller två.

För fullt gap att lasta i kallades luckan för longhatch.
Så fanns även det märkliga alternativet shorthatch  - hatchback med betydligt högre lasttröskel.
Honda har alltid haft för vana att inte göra som alla andra, men hur tankegången gick med erbjuda tre skilda bakluckor på lilla Civic får vi nog aldrig reda på.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.