Nästa artikel
Hondas superbil NSX
Reportage

Hondas superbil NSX

Publicerad 15 november 2021
På 1980-talet skulle en superbil vara en svårtämjd best. Endast för de utvalda och i novisers händer kunde den bita ifrån rejält. Inga problem: snarare ett beteende som bidrog till myten. Så kom Honda NSX…
Hondas superbil var nykonstruerad från grunden utan tyngande traditioner eller en befintlig kundgrupp med konstiga krav på snett placerade pedalställ, tändningsnyckeln till vänster eller kromad växelkuliss.
 
NSX var modern och hade prestanda som matchade de bästa men var samtidigt rymlig, bekväm, tyst och enkel att hantera både i vardagen och på banan. Förarplatsen var logisk med god runtomsikt, kupén var lätt att ta sig i och ur och standardutrustningen väl tilltagen. 

 

Passformen är perfekt. Samtidigt är det nästan provocerande vardagligt. Svart plast är det dominerande materialet, inte ens i ratten har man kostat på ett kromat H, det är präglat i plasten. Alla reglage finns exakt där man förväntar sig, instrumenteringen är lättläst och varken koppling, växelföring eller styrning bjuder på några konstigheter. NSX är extremt lättkörd, som vilken hyrbil som helst.

Som en hyrbil?

Den bilden förändras radikalt så fort man motstår reflexen att växla upp vid naturliga och fullt tillräckliga 3 500 – 4 000 r/min. Vid 5 800 r/min exploderar alla tidigare intryck.

Varvräknaren registrerar 6 000, 7 000, 8 000 – nu finns ingen återvändo. Hemligheten stavas VTEC, den automatiska justeringen av ventillyftningen på såväl insugs- som avgassidan. Den gör att NSX kan varvas ända upp till 8 300 r/min även om man då är inne på rödmarkeringen.

Det hade pratats om V8- och V10-motorer men Honda valde istället en lättare V6. Block och toppar var av lättmetall. Vevstakar i titan sparade 190 gram per styck och ökade varvvilligheten.

Viktfördelningen 48/52 med full tank var närmast ideal. Precision och lätthet präglade även chassit med många komponenter i smidd aluminium.

När Honda NSX kom ut på marknaden konstaterade de flesta bilbedömare att den var en av världens bästa bilar. Men det hjälpte inte att särskilt mycket att Hondas marknadsfolk drog in Ayrton Senna, F16-jaktplan och utvecklingsarbete på Nürburgring i skapelseberättelsen. Andra märken fortsatte att vara mer åtråvärda för superbilsköparna. Trots balansen, de 274 hästkrafterna och 0-100 på under 6 sekunder. Kanske var Hondan för bra för sitt eget bästa.
 
I Klassiker nr 9/2021 finns ett fylligt reportage om Honda NSX, med alla detaljer och tidslinjen. Köp tidningen här!
 

Klassiker 9.2021


Ännu en fantastisk utgåva av Klassiker! Ewy Rosqvist von Korff återser sin Monte Carlo-PV, vi kör supersatsningen Honda NSX och blir farliga med en biltrailer kopplad till vår nyrenoverade Range Rover. Dessutom stor guide till Nash och Austin Metropolitan, en Ford Taunus i lastvänligt utförande, en Borgward Isabella som befriats från ladan och en superrenovering av Helgonets Volvo B18-motor. Missa inte!

Ögonblicket Duett med budskap

Det är inte utan att det börjar kurra i magen när Stads-hotellets Volvo kommer rullande. Ring så lagar vi! 

Honda NSX 1991
Japans Ferrari-utmanare är en mångfacetterad och svårfångad existens. Vi kör ett av få svensksålda exemplar. 

Broschyren Chevrolet 1955
Mer än en broschyr – guiden till Chevrolets nya modeller var ett säljredskap som inte skulle lämna bilhallen.

Automobilia Nyckelpersoner
Små figurer som skulle personifiera stora anonyma företag – Mats Älfvåg tittar på uttrycksfulla nyckelringar. 

Återförenade Ewy & PV 544 Sport
Motorsportlegenden Ewy Rosqvist återser sin gamla rally-Volvo efter sextio år – vilket fantastiskt möte!

Ford Taunus 17M Super Kombi 1964
Schwung i linjerna och ett praktiskt lastutrymme – kombin från Köln kombinerade form och funktion.

Frukostklubben Ljusdal
Träffsugna entusiaster kom från hela landet för att vara med när Hälsinglands Fordonshistoriker höll morgonmöte!

Steyr-Puch 700 C 1968
Italiensk stationsvagn med österrikisk krydda och kraft. Vem behöver egentligen mer än så här.   

Range Rovern sätts på prov
Med tomt släp och full tank blir möjligheterna kanske lite väl stora. Lord GNU sätts i arbete efter helrenoveringen.

Gasoline Revival
Vem hade anat att Sveriges bästa träffplats ligger i Gränges-berg? En tradition är inledd!

Klassikerguiden Metropolitan
Amerikanska linjer och europeiska mått, när Nash och BMC byggde bil tillsammans blev det rena formfesten!

Våra Klassiker
Fredrik lär av sina misstag och köper en röd Volvo 360 istället för den vita som aldrig gick. Patient 106 startar! 

Läsarnas Klassiker
Joakim finner kraft i en BMW med V8, Thomas tappar aldrig greppet i sin fyrhjulsdrivna Fiat Panda. 

Fixa själv Renovering av Volvo B18
Inget lämnas åt slumpen när Christer Eriksson ska ge helgonförklarad motor nytt liv. 

Guru Mopedrenovering.se
Sakkunskap, affärssinne och organisation – absolut. Men främst handlar det om ofiltrerad mopedentusiasm! 

Renoveringen Borgward Isabella 1958
I femtio år stod pappa Unos gamla bil på logen och väntade. Nu är den på rull igen – med själen i behåll!

Dessutom Klassikervärlden, Klassikerbörsen, Fluff och allt det andra som gör att det inte är vettigt att missa ett enda nummer av Klassiker.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.