Den i Volkswagenkretsar mytomspunna bibussen började sin bana hos företaget Stille-Werner 1954 men köptes 1958 av Sveriges Biodlares Producentförening som målade den gul.
På 1970-talet hamnade bilen på en konkursauktion. Intresset var svalt – det enda budet som kom in kom från en lokal entreprenör. Han bjöd 20 kronor och blev tredje ägare till bibussen. Vad den skulle användas till var oklart men en bra affär säger man inte nej till. Exakt hur bra anade han nog inte ...
Till vardags drev han den lokala bensinmacken där även allt från sportartiklar till tv-apparater och järnvaror såldes. Skåpvagnen användes bara vid enstaka tillfällen så att kosta på en omlackering ansågs mindre viktigt, bina blev kvar.
Först i modern tid uppstod behovet av en transportbil. Men skulle det inte gå att damma av den gamla bussen? Jodå, efter en genomgång av bromsarna och en lätt översyn av den orörda originalmotorn var bibussen åter på rull. Däcken hade blivit något mindre runda av stilleståndet men ansågs ändå duga för brukskörningarna till soptippen.
Nu ska bussen säljas på auktion igen och Bilweb Auctions har fått uppdraget. Det bedömda värdet ligger lite högre än de 20 kronor som bensinmacksägaren betalade på 1960-talet. Auktionsfirmans bedömda värde ligger på mellan 450 000 och 550 000 kronor. Tidigare auktionsresultat tyder dock på att det klubbade priset kan hamna mycket högre. Budgivningen avslutas den 14 oktober.
Läs mer i Klassiker 1/2021
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.