En av Sveriges äldsta Hundkojor går under klubban – det får oss att minnas reportaget Klassiker gjorde om denna lilla storhet i samband med 50-årsjubileet.
Nu ska en av Sveriges äldsta hundkojor gå på auktion, en Austin 850 byggd i oktober 1959. Chassinummer 3 840. Detta är Hundkojan i sin absolut renaste form, precis som chefskonstruktören Alec Issigonis och hans lilla team tänkte sig den. Minus kromet då, Alec var inte mycket för utsmyckningar.
Bilen är renoverad av Hundkojefantasten Peter Kronsell från Gävle. Det var inte förrän efter köpet han förstod att det var en riktigt tidig bil, såld ny i Rättvik i Dalarna. Då blev det viktigt att varje detalj blev rätt.
Årsmodellen är 1960, i Sverige har ingen Hundkoja registrerats som 1959 års modell även om ett knippe togs i trafik den hösten.
Att få tag i delar till en Hundkoja är extremt enkelt och ofta förbluffande billigt men ska man få en tidig bil helt rätt blir det svårare. På en rad punkter skiljer sig -59:orna från de senare, de först sålda bilarna var egentligen att se som prototyper med kunderna som testpiloter.
På den Speedwellblå -59:an är alla de detaljer som utmärker tidiga bilar korrekta. Den raka växelspaken, startknappen på golvet, de fyrkantiga hålen i navkapslarna istället för ovala, frontplåtens utformning…
Klassiker skrev om just den här bilen i samband med Hundkojans 50-årsjubileum. Vi lät den bli precis så stor som den förtjänade i reportaget. Vijämförde den även med en av de allra sist byggda, en 40 år nyare bil. Vi kunde konstatera att även om grundformen stått sig så är Hundkojan en bilvärldens Morakniv där bladet bytts ut 13 gånger och skaftet 12.
Artikeln finns i den samlarutgåva om Hundkojan som vi nu givit ut: https://www.klassiker.nu/reportage/specialutgava-hurra-hundkojan
Ytterligare två udda Hundkojor går under klubban i veckan, en personligt modifierad Cooper Mk II och en Mini Moke med förflutet i Afrika – vilken är din favorit?
Bilen är renoverad av Hundkojefantasten Peter Kronsell från Gävle. Det var inte förrän efter köpet han förstod att det var en riktigt tidig bil, såld ny i Rättvik i Dalarna. Då blev det viktigt att varje detalj blev rätt.
Årsmodellen är 1960, i Sverige har ingen Hundkoja registrerats som 1959 års modell även om ett knippe togs i trafik den hösten.
Att få tag i delar till en Hundkoja är extremt enkelt och ofta förbluffande billigt men ska man få en tidig bil helt rätt blir det svårare. På en rad punkter skiljer sig -59:orna från de senare, de först sålda bilarna var egentligen att se som prototyper med kunderna som testpiloter.
På den Speedwellblå -59:an är alla de detaljer som utmärker tidiga bilar korrekta. Den raka växelspaken, startknappen på golvet, de fyrkantiga hålen i navkapslarna istället för ovala, frontplåtens utformning…
Klassiker skrev om just den här bilen i samband med Hundkojans 50-årsjubileum. Vi lät den bli precis så stor som den förtjänade i reportaget. Vijämförde den även med en av de allra sist byggda, en 40 år nyare bil. Vi kunde konstatera att även om grundformen stått sig så är Hundkojan en bilvärldens Morakniv där bladet bytts ut 13 gånger och skaftet 12.
Artikeln finns i den samlarutgåva om Hundkojan som vi nu givit ut: https://www.klassiker.nu/reportage/specialutgava-hurra-hundkojan
Ytterligare två udda Hundkojor går under klubban i veckan, en personligt modifierad Cooper Mk II och en Mini Moke med förflutet i Afrika – vilken är din favorit?
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.