Nästa artikel
Triss i växelspakar
Reportage

Triss i växelspakar

Publicerad 22 oktober 2023 (uppdaterad 23 oktober 2023)

 

Den automatiska växellådan kom till för att köra bilkörning enklare och bekvämare - Tills Hurst hittade ett sätt att konstra till det!

Hurst var välkända för sina speciella växelväljare som även var populära i racing. Dom var också kända för sitt samarbete med Oldsmobile. Hurst-Olds hade gjorts i några omgångar genom åren och 1983 var det dags igen.  Det var en specialversion av Cutlass coupé. Den hade en lite vässad 307" V8, förstärkt bakaxel,  fjädring mer mera. Dekaler, fälgar och attribut som tydligt talade om att det här var inte din farbrors tråkiga Oldsmobile.  1983 kom den enbart i svart med silverfärgard nederdel - året efter vände man på det. 

Men den mest omtalade detaljen satt inuti - Hurst Lightning rod shifter! 

Detta torde vara den enda växelväljare som kommit med en fet röd varningslapp.  En skarp uppmaning att läsa instruktionsboken innan du ens tog i de mystiska spakarna. 

 

Okej - då tittar vi i den.

Förklaringen är ungefär lika invecklad - men tanken var den skulle så gott det gick imitera en manuell växellåda.  

1983-84 års utgåva av Hurst-Olds gjordes i 6500 exemplar och efter det försvann även Hurst Lightning rod shifter ur bilarna med.  

Hurst gjorde även en Lightning rod med FYRA spakar - för dragracing om man körde automatlåda med manuellt ventilhus. 

 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.