Nästa artikel
Hyena - Lancias mest sällsynta
bilvärlden 30 år sedan

Hyena - Lancias mest sällsynta

Publicerad 6 april 2023 (uppdaterad 21 juni 2023)

 

Delta Integrale hade gjort Lancia legendariska i rally och racing. I början av nittiotalet hade framgångarna inte minskat men karossen började bli gammal. Zagato tog fram en Lancia Delta för finsmakare.

Paul Koot var importör för Lancia i Nederländerna och även stor samlare av klassiska bilar.  Det var genom det han kom i kontakt med Zagato där han i  princip ställde frågan  - varför bygger ni inga kul bilar i små serier längre?  

Elio Zagato svarade med att visa några skisser hans designer Marco Pedracini hade gjort.  Paul gillade vad han såg och frågade om den där går att sätta på ett Lancia Delta chassi - det skulle inte vara några problem.  
Första prototypen stod klar att visas upp på Bryssels bilsalong 1992. Responsen blev översvallande och hela 14 förhandsorder kom in redan där. 

Paul Koot och Zagato såg att den här modellen hade potential, trots att prislappen hamnade nånstans i Ferraris territorium.   
Från början hade man tänkt en liten exklusiv serie men om man ökade upplagan skulle priset bli mer förmånligt - Man kom fram till att man borde bygga 600 stycken Hyena för att få det gå ihop.

Så man vände sig till Lancia för att ta fram en deal om Delta Integralechassin för Zagato att bygga Hyenor på.  Dom hade inte så mycket att säga till om utan bollade vidare frågan till sina överordnade - dvs Fiats ledning - som gav kalla handen.  

Order fanns, intresse fanns men hur skulle man göra nu? En ljusglimt i bedrövelsen var dock att Lancia hade godkänt att använda dess emblem på Hyenan och att man skulle få sälja dom genom Lancias återförsäljare innan Fiat hade lagt in sitt veto.  
Paul Koot var ju Lanciahandlare så han köpte helt sonika in ett lager Lancia Delta Integrale Evo - skrotade karosserna och sände chassina till Zagato.  

Det här gjorde Hyena till en rätt dyr bil - man var tillbaks i kalkylen där man började.  De byggdes för hand med kaross i aluminium och i inredningen var det mesta gjort i kolfiber. Det gjorde Hyena till drygt 150 kilo lättare än originalet och med bättre aerodynamik. Motorn gjordes inget med, Evomodellens varvvilliga fyra på 250 hästkrafter var fullt tillräckligt.

 

Då Hyena gick från planer om serietillverkning till ett litet privat projekt så blev upplagan mycket begränsad.  Den första bilen levererades 1993 och totalt gjordes bara 24 stycken Lancia Zagato Hyena. 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.