Reutter&Co i Stuttgart fick uppdraget att knacka fram BMW:s första nya bil efter kriget. Det hade tagit ett tag att få snurr på det anrika BMW-företaget, inte nog med att större delen av fordonsfabriken nu låg i den sovjetiska zonen och piratbyggde gamla BMW-modeller, man hade även svåra ekonomiska och byråkratiska problem. Först 1948 började man producera sina motorcyklar igen och snart kunde man börja arbetet på en helt ny bilmodell, 501.
501 och dess efterföljare kom att kallas barockängeln, och på denna första prototypkaross hos Reutters ser man att den var tänkt att bli ännu mer barock än vad produktionsbilen blev. För designen svarade Peter Szymanowski, och han hade tydligen låtit sig inspireras av Tucker som hade visats 1948, och även Rover satte vid den här tiden en tredje strålkastare på sin nya P4-modell.
På Frankfurtmässan 1951 stod den nya 501 klar, men produktionsstarten dröjde dock ända fram till oktober 1952 . Den saknar en del detaljer som kom att synas på 501, 502 och dess efterföljare som gjordes i stort sett oförändrad fram till 1963.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.