I april 1964 öppnades det enorma Worlds fair i New York. En gigantisk mässa som hölls under sex månader. För att återigen öppnas under en sexmånadersperiod påföljande år. Åttio länder fanns representerade och man visade upp det senaste i teknik, form och kultur.
Totalt hade mässan 51 miljoner besökare!
General Motors ville visa vilka visioner som fanns i sin stora paviljong och två extrema specialbilar blev dragplåster.
Den blåa längst bort kom att kallas Runabout. Den var tänkt som en liten praktisk trehjulig shoppingvagn i dubbel bemärkelse. För den hade två speciella shoppingvagnar inbyggda i bagaget. Framhjulet kunde svängas 180 grader för att smidigt parkera den och hela glaskupan kunde öppnas för att enkelt kliva i och ur.
Den röda farkosten var allt annat än praktisk. X-Stiletto kallades den och kan sägas vara kulmen på jetålderns formspråk. Här klev man in genom att man fällde hela taket och bakpartiet åt sidan. Enligt pressreleasen som medföljde bilen skulle den ultramoderna sportbilen vara späckad med teknik. Aktiv klimatkontroll, backkamera, sensorer för upptäcka hinder, kommunikationssystem med mera.
Allt var dock bara skådespel för inga av dessa finesser hittade in i bilarna - inga motorer heller för den delen. Det var rena stilstudier, tomma skal, som visades upp på pelare vid Worlds fair 1964.
X-Stiletton kom dock göra comeback några år senare. Man modifierade front och detaljer på den, lackade den silver och visade upp den som Pontiac Cirrus.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.