Nästa artikel
I hans majestäts hemliga tjänst
Brittiskt

I hans majestäts hemliga tjänst

Publicerad 13 oktober 2018
Var annars än i England kan man få idén att bygga ett pansarfordon med limousinekänsla?

Humber Ironside var ett så kallat "light reconnaisance vehicle" en ganska snabb  lätt bepansrad, lätt beväpnad vagn som tjänstgjorde i engelska armén främst som spanings och sambandsfordon.

 

Humber byggde robusta saker och levererade många olika typer av fordon till krigsmakten. Ironside blev mycket populär och under perioden 1940-43 byggdes hela 3600 stycken av dom. Men ett par av dessa var lite speciella.  De såg ut som helt vanliga Ironsides med igenlagt tak på utsidan, men inuti fann man bland annat en partitionsruta som på en limousine avskärmade ett passagerarutrymme som inte såg ut som man förväntar sig i ett pansarskyttefordon. Där fanns också en skinnklädd soffa med armstöd, ombonad och isolerad inredning som var utförd i sk "west of England cloth" samt lite nyttiga instrument såsom klocka, telefon till föraren med mera, samt Wilton-mattor på golvet.

 

Sex stycken sådana här Special Saloons ställdes i ordning av Thrupp & Maberly för att användas av ministrarna i krigsministeriet och kungafamiljen, främst för att kunna ta sig genom London i akuta lägen under Blitzen, med bibehållen klass och värdighet.   

Kungahuset hade en förkärlek för just Humber, Kung George VI:s personliga "protection convoy" som stod till hans förfogande innehöll en Humber Pullman limousine, bepansrad och med blindlyktor, en Ironside och en Humber Scout Car.

Humber Ironside

Humber Ironside Special saloon med det täckta taket

Här inne ser det inte ut som ett vanligt pansarskyttefordon...

Kung George VI:s protection convoy med slottet Windsor i bakgrunden

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.