I Klassiker 7/2014 utforskade vi Ekerö i Andreas Uddlings Renault 4CV Décapotable -54. Andreas och klubben som vurmar för bilmodellen beslutade sig för att göra samma resa – i Klassikers hjulspår!
Vi åker i Klassikers spår! Så stod det att läsa i Club 4CV:s annonsblad ”Bulletinen” för en tid sedan. Datumet var satt till den 20/9 och tanken var att köra valda delar på den tur som beskrevs i sommarnumret av denna tidning. Träffens koordinator var Leif Hurtig, kunnig på allt om Renault och dessutom en av grundarna till klubben.
Samlingen skedde vid elvatiden nära Ekerö Centrum där deltagarna peppades med kaffe o macka. Under tiden gav man allmänheten möjlighet att se bilarna och ställa frågor. Många mindes den lilla franska bilen antingen som förstabilen, eller morfar hade en så´n… ja ni känner igen fenomenet.
På parkeringsplatsen samlades inalles sex 4CV – faktiskt minst en av varje känd karossversion. Två femtiofyror, varav en ”Décapotable” och en ”Sport” (täckt sk. Berline), en femtifemma rattad av arrangerande Leif Hurtig. Bilen var en billighetsversion kallad ”Affaires”. Två femtiåttor representerade de två inriktningarna som klubben hade redan vid starten 1970; original och ”special”.
Nyaste bilen var en specialare det också, en -59:aa med Toit Ouvrant-tak vilket betyder taklucka på svenska. Detta batteri av 4CV visade även upp de två typerna av fälgar som var aktuella under produktionstiden.
Efter nedsittning (uppsittning låter sig inte göras i denna biltyp…) styrdes kosan lite fritt efter herrar Legelius/Johansson-planen och vi passerade stenbrott och golfbanor och blå laguner i sakta gemak. Precis som det anstår en radda paranta fransyskor!
Deltagarna visste det redan, och vi instämmer i Klassiker-teamets inledning: Renault 4CV är en ytterst kapabel bil – med en förmåga att få alla på gott humör.
Samlingen skedde vid elvatiden nära Ekerö Centrum där deltagarna peppades med kaffe o macka. Under tiden gav man allmänheten möjlighet att se bilarna och ställa frågor. Många mindes den lilla franska bilen antingen som förstabilen, eller morfar hade en så´n… ja ni känner igen fenomenet.
På parkeringsplatsen samlades inalles sex 4CV – faktiskt minst en av varje känd karossversion. Två femtiofyror, varav en ”Décapotable” och en ”Sport” (täckt sk. Berline), en femtifemma rattad av arrangerande Leif Hurtig. Bilen var en billighetsversion kallad ”Affaires”. Två femtiåttor representerade de två inriktningarna som klubben hade redan vid starten 1970; original och ”special”.
Nyaste bilen var en specialare det också, en -59:aa med Toit Ouvrant-tak vilket betyder taklucka på svenska. Detta batteri av 4CV visade även upp de två typerna av fälgar som var aktuella under produktionstiden.
Efter nedsittning (uppsittning låter sig inte göras i denna biltyp…) styrdes kosan lite fritt efter herrar Legelius/Johansson-planen och vi passerade stenbrott och golfbanor och blå laguner i sakta gemak. Precis som det anstår en radda paranta fransyskor!
Deltagarna visste det redan, och vi instämmer i Klassiker-teamets inledning: Renault 4CV är en ytterst kapabel bil – med en förmåga att få alla på gott humör.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.