I bakgrunden skymtar en rad Oplar som var mest sålda GM-bilen i Europa. Opel var ett starkt märke hos oss länge. 1956 låg man trea i försäljningsstatistiken med 20157 bilar registrerade. Volkswagen sålde ett par tusen mer och Volvo noterades med 26268 bilar detta år.
Här ser vi också Chevrolets nya 56:or. Man hade kommit med en helt ny modern Chevrolet och en helt ny V8-motor 1955.
Den mottogs väl av köpare och en lyrisk motorpress men med ett litet men.
Den såg lite tanig ut tycke man - lite fattig. Så för 1956 fick man en bred kromgrill över fronten extra lister och mer blanka detaljer.
Chevrolet var största USA-märket i Sverige - 1956 registrerades 1971 vagnar, ett litet tapp från föregående år men ändå i topp.
Den nya moderna V8:an sågs desto mer sällan här då de flesta som kom hit hade den beprövade raka sexan. Beprövad - ja det var den verkligen för den kom i slutet av 20-talet.
På bilden nedan syns en dels en läcker Chevrolet Bel Air cabriolet i tvåtonslack och vita däcksidor. I bakgrunden skymtar en Cadillac. Svart, fyrdörrars och diskret lurar den i bakgrunden. Cadillac var dyra och exklusiva åkdon - i Sverige sålde man 30 stycken detta år.
Showens stjärna denna dag på Motorami i Malmö var ju dock Corvetten. Sportig, exklusiv och exotisk. En bil gjord för ett fåtal och i Sverige för en. Den hade tagits hit just för att vara dragplåster på mässor och utställningar. Efter avslutad tjänst köptes den av en GM-handlare i Varberg våren 1957.
Chevrolet Corvetten finns bevarad än idag, undrar hur det är med dom andra bilarna från denna vårdag på Motorami 1956?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.