Länge levde systemet med 'utomstående' karossfirmor kvar. Fisher body hade förvisso ingått i GM sedan 1925, men så länge som en bit in på åttiotalet låg fabrikerna inte i anslutning till monteringen. En av de drygt 40 fabriker med olika inriktningar inom Fisher låg i Euclid, Ohio.
Här byggde man vid den här tidpunkten Oldsmobile Toronado och Buick Riviera.
Notera att inredningen sitter i redan vid det här laget, samt baklamporna. Sen skulle bilarna färdigmonteras med chassi, drivlina och front på andra ställen. Oldsmobilerna skickades till Lansing i Michigan - Rivierorna till Flint i samma delstat.
Det är dock inte det som är den komplicerade biten. Det är att här måste dom ställas i exakt rätt ordning för att kunna lastas i rätt ordning för att sen kunna komma in i fabriken i rätt ordning. Detta innan det fanns datorer och streckkoder för att hjälpa till med sådana saker.
Vid slutdestinationen står allt klart för vilken bil som skall ha vilken utrustning, färgmatchande detaljer, motorbestyckning, extrautrustning med mera.
Den här komplicerade kedjan var som gjord för att ge småskav och blessyrer på inte ens byggda bilar, och logistiken med turordningen var inte alltid perfekt den heller. På GM:s anläggningar fanns vid slutmonteringen en stor hall alla defekta bilar rullades in i och fixades till.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.