1961, då fenmodet var på väg ut så presenterade Imperial de vildaste fenorna någonsin, med baklysena hängades under. Likaså stod framlyktorna fritt på kofångaren fram med framskärmarna framdragna över dom. Trycknappsautomat, superelliptisk ratt, elektroluminicent instrumentbelysning och mer fri kreativitet återspeglades inuti vagnen. Märkligt nog gick man tillbaks till att bygga med separat ram detta år istället för en självbärande kaross. Det här var Virgil exners sista skapelser för Chrysler, och återigen samarbetade man med modebranschen för att vackert lansera den nya Imperialen, americas most carefully built car.
Detta år fanns sju modeller att välja mellan, billigast var Custom hardtop sedan med ett grundpris på 5111 dollar, den mest tillverkade var Crown hardtop sedan med 4769 stycken. Den mest exklusiva och dyraste bilen på listen var återigen Crown limousine som detta år byggdes i blott nio exemplar, prislappen låg kvar som föregående år på 16000 dollar, men med ett plus efter av oklar anledning.
12258 Imperials var den totala produktionen detta år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.