Ett gäng glada racers i Chicago tröttnade på vintrarna där och bestämde sig för att ta dragracing inomhus.
Dagen före nyårsafton 1962 arrangerade man tävling i International Amphitheater som låg i Chicagos gamla slakthusområde. Det hade byggts redan 1934 för stora kreatursauktioner och hade väl tilltagna utrymmen.
Det var alltså tillräckligt stort för att man kunde visa upp dragracing på en 440 fots sträcka, knappa 150 meter alltså. och en bromssträcka på 220 meter till detta.
Kärran närmast en Chevrolet 1957, den bortre är en ovanlig Henry J Corsair.
Pontic 1961 som har den eftertraktade och kraftfulla SD421-motorn, SD för "Super Duty" som var ny för det året.
Ramcharger Dodge, ett begrepp i racingkretsar. Enkel tvådörrars stolpekaross föredrogs av dragracers. Minst vikt med mesta möjliga stadga.
En "Mr Norm" Dodge. Mr Norm är förknippad med Grand Spaulding i samma stad, som på kunders begäran racepreppade främst Dodge Darts. på 150 meterssträckan därinne nådde denna Dodge 160km/h vid andra och sista tävlingen på Amphiteater femte januari 1964
Vid mållinjen, en Pontiac Tempest wagon, högst troligt är detta en av de sex sådana här som försågs med SD421" maskin.
Och som sig bör hölls i sammanhanget marknad för raceintresserade i lokalerna, en hel del namn är fortfarande i branschen. Här är den legendriske Ed Iskendrian själv som visar upp sina sinnrika kamaxlar. .
Petersen Publishing likaså välkända för sin motorlitteratur genom decennierna.
Trimtillbehör med det svenskklingande namnet Hedman Hedders. Förgasare från Edelbrock köper man i båset brevid.
Flera andra välbekanta namn inom racevärlden skymtar förbi. Allting stiligt, propert och föredömligt presenterat på International Amphitheater i Chicago 1964. Detta ställe finns inte kvar idag då det revs 1999.
Det var alltså tillräckligt stort för att man kunde visa upp dragracing på en 440 fots sträcka, knappa 150 meter alltså. och en bromssträcka på 220 meter till detta.
Kärran närmast en Chevrolet 1957, den bortre är en ovanlig Henry J Corsair.
Pontic 1961 som har den eftertraktade och kraftfulla SD421-motorn, SD för "Super Duty" som var ny för det året.
Ramcharger Dodge, ett begrepp i racingkretsar. Enkel tvådörrars stolpekaross föredrogs av dragracers. Minst vikt med mesta möjliga stadga.
En "Mr Norm" Dodge. Mr Norm är förknippad med Grand Spaulding i samma stad, som på kunders begäran racepreppade främst Dodge Darts. på 150 meterssträckan därinne nådde denna Dodge 160km/h vid andra och sista tävlingen på Amphiteater femte januari 1964
Vid mållinjen, en Pontiac Tempest wagon, högst troligt är detta en av de sex sådana här som försågs med SD421" maskin.
Och som sig bör hölls i sammanhanget marknad för raceintresserade i lokalerna, en hel del namn är fortfarande i branschen. Här är den legendriske Ed Iskendrian själv som visar upp sina sinnrika kamaxlar. .
Petersen Publishing likaså välkända för sin motorlitteratur genom decennierna.
Trimtillbehör med det svenskklingande namnet Hedman Hedders. Förgasare från Edelbrock köper man i båset brevid.
Flera andra välbekanta namn inom racevärlden skymtar förbi. Allting stiligt, propert och föredömligt presenterat på International Amphitheater i Chicago 1964. Detta ställe finns inte kvar idag då det revs 1999.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.