Få folkvagnar kan mäta sig med ATC 247 när det gäller udda historik. Det räcker inte med att den kom till Sverige som Volkswagens importbil nummer 500 000. Dessutom har den stått inspikad i ett hus större delen av sitt liv. Nu ska den dock säljas!
Historien är anmärkningsvärd! En av de verkliga höjdarna på Bilweb Auctions september-auktion är den här Folkvagnen, tillverkad den 16 maj 1967. Inte nog med att den kom till Sverige som importbil nummer 500 000, den var även vinsten i en rikstäckande VW-tävling med både praktiska och teoretiska bilfärdigheter.
Efter en hård final i Södertälje tog studierektor Henrik Söderberg i Mellansel utanför Örnsköldsvik hem kampen och kunde köra hem med storvinsten utrustad med fin silverplakett på instrumentbrädan, taklucka och Eberspächer.
Henrik Söderberg behöll den dock bara i två år innan han sålde vidare till en Ragnar Westman som några år senare överlät den till dottern Gunni Petersson i Skellefteå.
Hon körde den fram till 1975 då hon och maken Sven bestämde sig för slutförvaring efter 11 000 mil. I huset där Svens pappa tidigare haft sin snickarverkstad fanns gott om plats och det var bara att ta motorsågen och såga upp ett lagom hål i fasaden, rulla in och bygga upp väggen igen.
Folkvagnen ägs än idag av Gunni men är sedan 2014 åter ute i friska luften. Då gjordes också en mindre översyn med nya däck, bromsar och annat som behövdes för att ta den i trafik igen. Nu är det dock dags att sälja!
Efter en hård final i Södertälje tog studierektor Henrik Söderberg i Mellansel utanför Örnsköldsvik hem kampen och kunde köra hem med storvinsten utrustad med fin silverplakett på instrumentbrädan, taklucka och Eberspächer.
Henrik Söderberg behöll den dock bara i två år innan han sålde vidare till en Ragnar Westman som några år senare överlät den till dottern Gunni Petersson i Skellefteå.
Hon körde den fram till 1975 då hon och maken Sven bestämde sig för slutförvaring efter 11 000 mil. I huset där Svens pappa tidigare haft sin snickarverkstad fanns gott om plats och det var bara att ta motorsågen och såga upp ett lagom hål i fasaden, rulla in och bygga upp väggen igen.
Folkvagnen ägs än idag av Gunni men är sedan 2014 åter ute i friska luften. Då gjordes också en mindre översyn med nya däck, bromsar och annat som behövdes för att ta den i trafik igen. Nu är det dock dags att sälja!
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.