Peugeot 304 - sådana kryllar det väl av? Knappast – läget är akut!
I mitten av 1960-talet levde Peugeot på gamla meriter. 403 hade gått ur produktion, 204 var minstingen och den robusta och långlivade 404 stommen i modellprogrammet. Nytt blod behövdes och 1968 fick Peugeot 504 sin premiär. I klassen under var det dock ett tomrum som året därefter fylldes av just Peugeot 304. Släktskapet med Peugeot 204 otvivelaktigt – 304 bestod av mittdelen från 204 försedd med ny fram– respektive bakände formgivet av Pininfarina.
Resultatet blev mycket lyckat med en stilren kaross och svepande vackra linjer helt i fas med dåtidens ideal. Modellen var en så kallad unibody, där flera olika karossformer fanns på samma bil. 304 tillverkades som sedan, kombi, skåpbil, cabriolet och coupé. Svenska Peugeotklubbens expert Janne Mellqvist har lyckats få fram de totala produktionssiffrorna för modellen; mellan 1969–1980 tillverkades totalt 1 178 422 exemplar, varav 18 647 cabriolet och hela 60 186 Coupé.
Peugeot 304 var en rymlig bil. Tvärställd motor med framhjulsdrift lät varken kardantunnlar eller andra inbuktningar från mekaniken inkräkta på passagerarutrymmet vilket gjorde att modellen upplevdes som rymlig. Utseendemässigt var det få förändringar genom åren. Men den tidiga sedanmodellens bakljus med två glas per sida uppdaterades senare till en mer modern fyrkantig blaffa typ Volvo 240.
1977 presenterades så efterträdaren Peugeot 305. 304 producerades parallellt med 305 under ett par år, innan 305 fick axla ansvaret helt.
Idag finns 127 Peugeot 304 kvar i registret men bara 21 stycken i trafik. Glädjande för 304 är ändå att det 2008 endast fanns 17 bilar i trafik; dagens siffra är en nätt ökning om 23,5 procent!
Text: Staffan Erlandsson
Hotad: Peugeot 304
Peugeot 304 1970–80
Sålda i Sverige 1972–1980: 6 935 st (åren 1970-71 saknas)
Kvar i trafik: 21
Överlevnadsprocent: 0,3 procent
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.