Nästa artikel
Inte ens 304 stycken kvar
Utskrotningshotad

Inte ens 304 stycken kvar

Publicerad 30 september 2011 (uppdaterad 17 december 2013)
Peugeot 304 - sådana kryllar det väl av? Knappast – läget är akut!
I mitten av 1960-talet levde Peugeot på gamla meriter. 403 hade gått ur produktion, 204 var minstingen och den robusta och långlivade 404 stommen i modellprogrammet. Nytt blod behövdes och 1968 fick Peugeot 504 sin premiär. I klassen under var det dock ett tomrum som året därefter fylldes av just Peugeot 304. Släktskapet med Peugeot 204 otvivelaktigt – 304 bestod av mittdelen från 204 försedd med ny fram– respektive bakände formgivet av Pininfarina.
Resultatet blev mycket lyckat med en stilren kaross och svepande vackra linjer helt i fas med dåtidens ideal. Modellen var en så kallad unibody, där flera olika karossformer fanns på samma bil. 304 tillverkades som sedan, kombi, skåpbil, cabriolet och coupé. Svenska Peugeotklubbens expert Janne Mellqvist har lyckats få fram de totala produktionssiffrorna för modellen; mellan 1969–1980 tillverkades totalt 1 178 422 exemplar, varav 18 647 cabriolet och hela 60 186 Coupé.

Peugeot 304 var en rymlig bil. Tvärställd motor med framhjulsdrift lät varken kardantunnlar eller andra inbuktningar från mekaniken inkräkta på passagerarutrymmet vilket gjorde att modellen upplevdes som rymlig. Utseendemässigt var det få förändringar genom åren. Men den tidiga sedanmodellens bakljus med två glas per sida uppdaterades senare till en mer modern fyrkantig blaffa typ Volvo 240.

1977 presenterades så efter­trädaren Peugeot 305. 304 producerades parallellt med 305 under ett par år, innan 305 fick axla ansvaret helt.
Idag finns 127 Peugeot 304 kvar i registret men bara 21 stycken i trafik. Glädjande för 304 är ändå att det 2008 endast fanns 17 bilar i trafik; dagens siffra är en nätt ökning om 23,5 procent!

Text: Staffan Erlandsson

Peugeot 304S cabriolet, eller decapotable som det heter på franska

cabrioleten byggdes i 18647 exemplar 1970-75

304 coupe från sista årgången 1975

sedanmodellens bakljus med två glas per sida uppdaterades senare till en mer modern fyrkantig blaffa typ Volvo 240.

Peugeot 304 såldes även på USA-marknaden, här en USA-anpassad 304 Break från 1971

Hotad: Peugeot 304

Peugeot 304 1970–80
Sålda i Sverige 1972–1980: 6 935 st (åren 1970-71 saknas)
Kvar i trafik: 21
Överlevnadsprocent: 0,3 procent

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.