Jensen Interceptor, en modell som efter nedläggningen 1976 vägrade dö.
Bröderna Jensen började på 30-talet som så många andra att bygga karosser till Austin Seven, och senare även små serier av sportiga kaorsser för Wolseley Hornet och Standard Nine.
1935 presterade dom sin första egna bil, S-type. 1949 kom dom med en modell som hette Interceptor, en ganska exklusiv modell esom coupé och cabriolet. Denna var påfallande lik Austin A40 Sports men några nummer större. Dessa Austins byggdes nämligen också hos Jensen, för det var vad man mestadels gjorde i fabriken i West Bromwich, byggde bilar åt andra. Hos Jensen byggdes även Austin Healeys, Austin Gypsy, Volvo P1800 och Sunbeam Tiger. Under ett tag satte man även ihop tyska Tempo Matador på licens.
Detta gjorde att man i ena ändan av fabriken kunde ägna sig åt mer exklusiva skapelser, som Interceptor, som dock bara byggdes i 88 exemplar 1949-57. Den följdes av modellerna 541 och CV8 som hade glasfiberkarosser. Som efterträdare till CV8 initierade man projekt P66 som visades 1965 ritad av den begåvade Eric Neale. I sista stund gjorde man en kovändning och betämde sig för att vända sig till Italien för en design istället, anbudet gick till Carozzeria Touring. Nu var dessa något på obestånd så Jensens chefer Kevin Beattie och Richard Owen insåg att dom troligen inte kunde fullfölja anbudet med att producera karosserna också. Man köpte då loss designen, suddade bort att Tourings signaturer och visade upp dom för Vignale för en offert att bygga karosserna. Vignale bör anat ugglor i mossen men åtog sig att bygga karosserna för Jensen. Motor och drivlina togs från Chrysler som man med framgång använt i föregångaren CV8.
P66 förpassades in i ett hörn och 1966 presenterades den italienritade Interceptor som var en bekväm fyrsitsig GT-vagn, och den fyrhjulsdrivna FF som hade tagits fram i samarbete med Ferguson. FF var lite längre än Interceptor och en bra bit tyngre. Denna avancerade modell som dessutom hade låsningsfria bromsar, byggdes i 320 exemplar fram till 1971.
Interceptor blev en stor framgång för lilla Jensen, redan efter två år hade man byggt mer av dom än vad dom totalt byggt egna bilar sedan starten, totalt gjordes 6408 exemplar. Dessutom byggdes närmare 10 000 Jensen-Healeys åren 1972-76 en mer folklig öppen sportbil som blev deras mest framgångsrika produktion, men trots detta så kom slutet för Jensen 1976.
Bolaget ombildades till två olika företag för att förvalta resterna av det anrika märket, via lite skakiga turer så hamnade rättigheterna hos Ian Orford som återupplivade Interceptorn med tillnamnet mk IV 1982. Något dussin byggdes av dessa innan Jensennamnet försvann in i den talrika skaran bortglömda engelska bilmärken igen. En mk V var planerad men kom aldrig att bli av.
Nästan gång Jensen dyker upp igen är 1998 när en roadster med namnet C-V8 dyker upp. Den sattes i produktion 2001 och runt 20 av dessa skall ha byggts innan man stängde ner igen efter bara något år. 2010 dyker någonting som heter Jensen International Automotive upp, som gör kompletta renoveringar av äldre interceptors och säljer dom som “nya”. Och så gör man idag ännu ett återupplivningsförsök, brittiska CPP, som även bygger Spyker och en del modeller åt Aston Martin har annonserat att dom tänker bygga en modern Interceptor, en prototyp är tänkt att stå färdig i år och produktionsstart beräknas till 2014.
Jensen Interceptor lurar alltså döden igen, den har bara vart nere för räkning några gånger men verkar alltid få en rond till. http://www.carbodydesign.com/2011/09/cpp-jensen-interceptor/
1935 presterade dom sin första egna bil, S-type. 1949 kom dom med en modell som hette Interceptor, en ganska exklusiv modell esom coupé och cabriolet. Denna var påfallande lik Austin A40 Sports men några nummer större. Dessa Austins byggdes nämligen också hos Jensen, för det var vad man mestadels gjorde i fabriken i West Bromwich, byggde bilar åt andra. Hos Jensen byggdes även Austin Healeys, Austin Gypsy, Volvo P1800 och Sunbeam Tiger. Under ett tag satte man även ihop tyska Tempo Matador på licens.
Detta gjorde att man i ena ändan av fabriken kunde ägna sig åt mer exklusiva skapelser, som Interceptor, som dock bara byggdes i 88 exemplar 1949-57. Den följdes av modellerna 541 och CV8 som hade glasfiberkarosser. Som efterträdare till CV8 initierade man projekt P66 som visades 1965 ritad av den begåvade Eric Neale. I sista stund gjorde man en kovändning och betämde sig för att vända sig till Italien för en design istället, anbudet gick till Carozzeria Touring. Nu var dessa något på obestånd så Jensens chefer Kevin Beattie och Richard Owen insåg att dom troligen inte kunde fullfölja anbudet med att producera karosserna också. Man köpte då loss designen, suddade bort att Tourings signaturer och visade upp dom för Vignale för en offert att bygga karosserna. Vignale bör anat ugglor i mossen men åtog sig att bygga karosserna för Jensen. Motor och drivlina togs från Chrysler som man med framgång använt i föregångaren CV8.
P66 förpassades in i ett hörn och 1966 presenterades den italienritade Interceptor som var en bekväm fyrsitsig GT-vagn, och den fyrhjulsdrivna FF som hade tagits fram i samarbete med Ferguson. FF var lite längre än Interceptor och en bra bit tyngre. Denna avancerade modell som dessutom hade låsningsfria bromsar, byggdes i 320 exemplar fram till 1971.
Interceptor blev en stor framgång för lilla Jensen, redan efter två år hade man byggt mer av dom än vad dom totalt byggt egna bilar sedan starten, totalt gjordes 6408 exemplar. Dessutom byggdes närmare 10 000 Jensen-Healeys åren 1972-76 en mer folklig öppen sportbil som blev deras mest framgångsrika produktion, men trots detta så kom slutet för Jensen 1976.
Bolaget ombildades till två olika företag för att förvalta resterna av det anrika märket, via lite skakiga turer så hamnade rättigheterna hos Ian Orford som återupplivade Interceptorn med tillnamnet mk IV 1982. Något dussin byggdes av dessa innan Jensennamnet försvann in i den talrika skaran bortglömda engelska bilmärken igen. En mk V var planerad men kom aldrig att bli av.
Nästan gång Jensen dyker upp igen är 1998 när en roadster med namnet C-V8 dyker upp. Den sattes i produktion 2001 och runt 20 av dessa skall ha byggts innan man stängde ner igen efter bara något år. 2010 dyker någonting som heter Jensen International Automotive upp, som gör kompletta renoveringar av äldre interceptors och säljer dom som “nya”. Och så gör man idag ännu ett återupplivningsförsök, brittiska CPP, som även bygger Spyker och en del modeller åt Aston Martin har annonserat att dom tänker bygga en modern Interceptor, en prototyp är tänkt att stå färdig i år och produktionsstart beräknas till 2014.
Jensen Interceptor lurar alltså döden igen, den har bara vart nere för räkning några gånger men verkar alltid få en rond till. http://www.carbodydesign.com/2011/09/cpp-jensen-interceptor/
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.