Nästa artikel
Istället för pickup – Leyland P76!
Reportage

Istället för pickup – Leyland P76!

Publicerad Igår 14:30
Trots Michelotti-design och ett enormt bagageutrymme slog aldrig Leylands stora bil i Australien.

Leyland Australias egna modell P76 var en stor bjässe på nära fem meter, som kunde fås antingen med sexa eller V8. Inte helt oväntat var designern Giovanni Michelotti. De väntade framgångarna uteblev – trots att P76 gjorde sig känd för att kunna svälja ett 200-litersfat i skuffen! Vem behöver en pickup då? Belackarna hävdade att med V8:ans törst var en last av 44 gallon bensin enda chansen att ta sig ända fram...
 

Det hjälpte inte att placera ut P76 i ärkeaustralienska miljöer – den skarpskurna bilen gick inte hem ändå.

BMC - Klassikers samlarserie #34

När Austin Motor Company och Morris ­Motors gick ihop 1952 och bildade British Motor Corporation var det början på en ny epok i brittisk bilindustri. Vi har samlat Klassikers bästa artiklar om modellerna med den färgglada rosetten som gemensam symbol! 

INNEHÅLL:

Automobilia BMC-rosetten
Den nya koncernen behövde en gemensam symbol – givetvis i Union Jacks färger! 

Klassikerguiden Austin A30/A35
Gullig i originalutförande, en ettrig utmanare i historisk racing. Påfallande prisvärd! 

Austin A30 Countryman
Tänk att få plats med så många karossveck på blott 3,5 meter! Lite last ryms också. 

Austin A35 1956
Småbilen som räddade Austin och kanske även England. En bor i Hökerum. 

Klassikerguiden Metropolitan
Amerikanska linjer och europeiska mått. Formfest när Nash och BMC byggde bil ihop! 

Austin-Healey Sprite Mk II 1961
Liten på jorden men stor i: Upplevelser! Sportvagnsglädje som inte har något med antalet hästkrafter att göra. 

Morris Cowley
Okänd tvillingbror till engelsk rikskändis och en riktig världskändis till bil. 

Klassikerguiden Morris Minor
Det är aldrig fel att slå till på en bullig engelsman! 

Sverigeresan Traveller!
Lite Bohuslän, lite Dalsland och lite Värmland i dekorativ stationsvagn: Morris Minor. 

Austin A40 Futura
En konventionell britt som med god italiensk hjälp blev riktigt modern. 

Austin A99 & Vanden Plas Princess
Farinas största uppdrag hos BMC – A99 Westminster och Princess 3-litre. 

Aldrig inkörd Austin Mini Moke 1967
Nöjesbilen som aldrig fick ha roligt. Efter mer än 50 år i skuggorna är mätarställningen 12,6 mil! 

Riley Elf 1962
Inte snabbast, men lyxigast! I BMC:s yviga modellprogram var en exklusiv Mini en självklarhet. 

BMC 1800
Nästan ödsligt rymlig inuti trots mycket kompakta yttermått. Issigonis bästa bil? 

Wolseley 18/85 1968
Landkrabban i lyxversion – ska den kallas hummer? Vi kör en av två som är i trafik i Sverige. Modernism och konservatism i skön, balanserad förening.

Listverket BMC 1100 i många smaker
Modellen som gav badge engineering ett ansikte. Eller, förresten sex, sju, åtta olika ansikten. Emblemkreativitet! 

Sverigeresan Morris 1100 i Stockholm
Söder om söder bjuder på spännande platser och arkitektur. I en klassisk bil är det lättare att se exotismen i vardagen.  

Riley 1300 1969
Sista årsmodellen av den sista Riley-modellen. Olle äger en av två som togs in till Sverige.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.