Nästa artikel
Isuzus inkognito
Japanskt

Isuzus inkognito

Publicerad 23 januari 2019 (uppdaterad 24 januari 2019)
Isuzu Florian var på flera sätt en udda modell och döpt efter en fiktiv häst.

Isuzu är stora på nyttofordon, men deras personbilar har alltid kommit lite i skymundan av de stora märkena från det landet.

Historien börjar redan 1916 då som motortillverkare, och lite trevande byggde man Wolseleys på licens under en tidig period, innan man tog namnet Isuzu.

Efter mer eller mindre sporadisk tillverkning av brittiska Rootesprodukter tog man steget till att bygga en egna bilar 1961, som hette Bellel och Bellett. Isuzus huvudnäring var och är än idag dieselmotorer, bussar, lätta och tunga lastbilar, som med så många andra japanska koncerner är biltillverkning nätan en slags bisyssla.
Bellet sålde hyfsat och var även tidigt ute med viss framgång på exportmarknaden.

Trenden gick mot mindre och mindre bilar och Japan låg i slutet av 60-talet i framkant med detta.
Då beslutar man sig hos Isuzu att göra något så märkligt som att bygga en stor lyxig sedan som döptes till Florian. Med dagens ögon verkar 4,5 meters längd inte särskilt stort, men med japanska mått då var det en stor bil, dock bara 160cm i bredd på grund av lagkrav i Japan, vilket gör proportionerna ännu mer märkliga.

Det mesta var lite bakvänt med Florian, den hade egentligen börjat som en smäcker coupé från Ghia som visades 1966.

Den sattes i produktion under namnet 117 coupé och så kompletterade man 1969 med den stora klumpiga Florian, som delade dörrar med Isuzus lätta pickup.

Under huven satte man en 1600cc Bellettmotor som man av någon anledning trimmade ner en aning. En klen tröst var Florian TS, som fick Bellett GT:ns 90 hästars motor med dubbla förgasare, och man fick dubbla lyktor fram också

Några Florian hittade utomlands, den såldes bland annat i Storbritannien och Nederländerna via General Motors.

Fast den skapade knappast någon rusning till bilhandlarna. Efter tio års produktion och blygsam försäljning ansåg man ändå hos Isuzu att det fanns ett fortsatt existensberättigande för den malplacerade och nu ålderstiga Florian.

En facelift gjordes 1978, knappast till det bättre, men ändå. Nu kunde man även få en dieselmotor under huven som tillval, den fanns också till sportcoupéen 117 vilket gjorde det till den enda dieselbilen i sin klass.
117 fick hänga med i utbudet fram till 1981, Florian kom dock att överleva den med ett par år, sista årgången för den underliga Florian var 1983.

Namnet då? Jo det kommer från Felix Saltens roman Florian - Das Pferd des Kaisers, publicerad 1933.


I Finland kan man få syn på en Florian om man har tur – som på bilutställningen i Lahtis i maj 2018!

snygga 117 coupe.

Förts åren hade den rektangulära lyktor, efter 1971 fick alla dubbla lampor som på TS.

kantigt yttre och runda mjuka linjer inne. Mätarna är ovala.

1978 uppdaterades även interiören

tillsammans med exteriören, och dieselmotor på 2 liter kom också.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.