Nästa artikel
Japanbilar från USA
Import

Japanbilar från USA

Publicerad 24 februari 2016 (uppdaterad 29 februari 2016)
Det våras för Datsun 240Z i Sverige, fler börjar hitta hit 45 år efter den fick sitt genombrott.
Datsun 240Z blev en succé från dag ett, en modern sportig bil med bra prestanda till rimligt pris, huvudmarknaden var USA.  Här såldes första året drygt 16 000 av de 17 000 som tillverkades.  Året efter dubblades den siffran, och följande årsåldes nästan det tredubbla. 

Men modellens storhet gick oss totalt förbi. Visserligen tog Philipsons in en liten serie 1973 men då vi var i allmänhet tröga på att köpa japanska bilar här, så var marknaden inte alls redo för en japansk sportbil.  Under åren har en del av våra drygt 25 svenskålda Z-bilar gått vidare till Norge, och viss privatimport har sporadiskt fyllt på förrådet.  Men nu verkar intresset vakna på allvar för denna försakade modell som så få här innan ens hört talats om. 

Första generationen av Z gjordes först som 240Z vilket växte till 260Z och sen 280Z, den senare med bränsleinsprutning, beteckningarna anger motorstorlek.  260 och 280 gjordes också i en lite egendomlig 2+2 variant som kanske var praktisk, men blev dock väldigt klumpig. I Japan hette dom Fairlady, och där fanns en specialvariant som kallades Z432. Fyra kamaxlar, tre förgasare, två liter. 
Totalt gjordes drygt 575000 exemplar av dessa Z-bilar 1970-1978.

En väldigt grön 72:a, numera hemmahörande i Göteborg

Prydlig bil från Oregon, lackad i vit pearl.

Lite mer åt racinghållet

En 72:a som fått lite mer modifikationer samt en Chevrolet smallblock V8.

Inte bara Z, här kom det in en Land Cruiser från 1983 och enKawasaki 750.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.