Fyra Citroëner och en Peugeot står och väntar vid en Concorde som inte kan flyga.
Citroënerna ser ut att vara av den lite ovanliga ID Prefecture-modellen, en lyx-ID, eller snik-DS beroende på hur man ser på det. Tydligen kunde man inte uppbringa tillräckligt många, eller så stod den femte på verkstad, för längst bak står en Peugeot 404. Planet är ju dock en Concorde, men det är lite egendomligt med denna också, då den är målad i Japan Airlines färger, och något sådan fanns väl inte? Nej, men flera bolag var intresserade av Concorde, som Qantas, Air India, Sabena, TWR , Iran Air med flera. Man hade i flera fall lagt option och order på flygplan, men Aerospatiale hade ingen möjlighet att uppfylla beställningarna. Bensinkrisen 1973 och omfattande legislationer om buller hindrade också Concordens framfart. Japan Airlines hade skaffat option på tre flygplan 1965, fyra år före första flygningen. En av prototyperna lackerades upp för JAL:s representanter på detta sätt, men något mer kom inte bli av affären, när Concorden sattes i kommersiell trafik kraftigt försenat 1976 hade de flesta intressenter dragit öronen åt sig för länge sen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.