Nästa artikel
Jeep i lyxförpackning
Finjeep

Jeep i lyxförpackning

Publicerad 2024-03-26 07:10 (uppdaterad 2024-03-26 16:26)
Jeepen gick från ett enkelt robust terrängfordon till mer och mer civiliserade modeller. Skulle nästa steg vara att ta in den i finrummet med?

Willys Jeep blev ett begrepp under kriget fast den inte hette så. Men soldaterna kallade den lilla bilen för det från första stund och snart visste hela världen vad en Jeep var. 

 

Det tog Willys fast på och patenterade namnet snabbt som attan när kriget var slut.  

Nu kom lite mer civiliserade former av Jeepen, och en serie lite större stationsvagnar. Rätt så fantasilöst hette dom - Station Wagon.  

Man var också rätt ensamma att erbjuda en fyrhjulsdriven pickup. I december 1956 kom FC-150 och förutom fyrhjulsdrift var den definitivt ensam om att kunna bära sin egen vikt i nyttolast. 

Men den var ett nummer för liten  så under 1957 kom den längre FC-170. Det här var flexibla bilar som kunde utrustas med i princip vad som helst. En rad olika lastflak, brandsprutor, kran, tankar eller hel busskaross om man nu behövde det.  

Det hade dykt upp en främmande fågel i klassen av lätta lastbilar - Volkswagenbussen hade tagit USA med storm. Det var också en rätt anpassningsbar modell - den fanns att få som enkel skåpbil hela vägen upp till den lyxiga Samba. Kanske var det den som Brooks Stevens sneglade på när han ritade FC-serien åt Jeep och såg potentialen att ta det ett steg till - konkurrera med den flotta Sambabussen?

Brooks Stevens idé var radikal 1958. den klassiska amerikanska vanen var ju inte uppfunnen än - men den här kan kanske kallas för dess anfader.

Designern Brooks Stevens var den som hade anlitats för att civilisera Jeepen och rita modernare Jeepar mer lämpade för fredliga landsorter och nöjesåkning än för slagfält.  Den här idén som bara brukar refereras till FC-150 Passenger van kom 1958 och visade hur en Jeep kunde se ut i finkostym. 

 

Som en liten twist på denna förmodade konkurrent till Sambabussen så gjordes Passenger van i Västtyskland. Reutter i Stuttgart hann till och med bygga tre stycken av den när inte var fullt upptagna med Porsche 356-karosser.  

Men några fler än dessa tre blev det inte - vanboomen låg några år framåt i tiden så Brooks Stevens var några år för sin tid.  Vad som hände med bilarna sen är okänt men de verkar försvunnit ur cirkulationen ganska tidigt och är idag spårlöst borta.  

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.