Nästa artikel
Jo, det är en Saab!
Reportage

Jo, det är en Saab!

Publicerad 23 november 2022
Okej, Saab byggde aldrig någon raketformad motorcykel men det är ett trecylindrigt hjärta i den – och om du blundar och bara lyssnar märker du ingen skillnad. Vad i hela fridens dagar...?

Bara en nuddning på startknappen och trepipen är i gång! Okej, Asko Horttana som äger raketen tillsammans med brorsan Aulis har förvärmt lite men det är inget snack om att det här är en 750 som mår bra. Och det är inget snack om att det är en Saab vi hör; från den rumliga tomgången till det hesa väsandet när Asko vrider till på gasrullen. På noskonen, precis ovanför de vilt stirrande strålkastarna, står det ”NRS” – vad i hela friden är det här?
– Nils Rune Stenberg står det för, säger Asko, det var han som byggde den här motorcykeln. Han kallades för Döden!
 

– Han körde mycket, och köpte flera nya BMW hos Rindar i Stockholm, säger Bill Ljungmark som kände Rune Stenberg ända sedan barnsben.

Med BMW-motorcyklarna tog även byggandet fart, det han skulle ta till sin spets med Saab-hojen. Han tillverkade kåpor i aluminium med inspiration från femtiotalets tävlingshojar där tillverkarna jagade luftmotstånd som komplement till allt starkare motorer.
– Han var jäkligt duktig på plåt, självlärd var han också, säger Bill.

Den trecylindriga 750:n gjorde Rune i ordning med vevaxel och kolvar från en GT. När en 500 fortfarande är en stor cykel och 650 twin blivit brittisk norm var Runes trecylindriga Saabmotor något som förvånade.
– Han köpte grejer på skrotar och sen gjorde han mycket på jobbet, säger Bill Ljungmark. Han konstruerade till och med en växellägesgivare som på moderna cyklar, så att man vet vilken växel man har i!

I nya Saab Cars Magazine som finns ute hittar du ett längre reportage om Saabmotorcykeln och får veta mer om alla delar den är byggd av. Tidningen köper du enklast i vår shop här nedan.
 

Saab för hela slanten – köp tidningen nu!

SVERIGES SAABTIDNING #9

Gunnar Palm – kartläsarlegenden
Läs om de legendariska rallytävlingarna med Erik Carlsson bakom ratten. Tidernas mest uthålliga förare, men också en kartläsare i världsklass. Varför gick de skilda vägar efter alla triumfer. Journalisten Eric Lund ger intervjuar legenden Gunnar Palm. 

Den bortglömda herrgårdsvagnen!
Ordet tidskapsel är lätt att använda slarvigt. Men när en hel herrgård i Jämtland stannat upp i tiden … och det i garaget står en Saab 95. Den excentriska gårdsägarnas sista bil. En overklig och lite vacker historia av Henric Tungström.

Ursaaben mitt i verkligheten
Om vi kunde tänka oss att hänga med Saab 92001 på sin första och sista besiktning? En sådan fråga hinner inte nå frågetecknet innan vi var på plats. En helt vanlig – historisk – dag i Trollhättan.

Allt om sista Saaben! Tillverkad av NEVS
Redan samlarobjekt, den allra sista Saab 9-3 Aero. Den som slutade tillverkas 2014 och endast fanns i två kulörer. Den som några få beställde på nätet. Vilken historia!

Köpguide: Saab 99
Bussiga bilen. Antingen som lite spinkig och sirlig i linjerna. Eller som den bussiga vardagskamraten med überstötfångare och sköna stolar. Så hittar du din Saab 99.

Saab 99 Turbo 1980
Herrejösses, finns det så här fina bilar? Japp. Vi kollar in en unik turboklassiker som bara gått 3 500 mil sedan ny. Mums.

Saab 96. Indiskt gul. Med hönstrappa.
Carina sålde aldrig sin 18-årsbil. Den hade ju både spoiler och farthöjande dekaler. En klassiker som åldras med behag.

Dödens motorcykel – med Saabmotor
Han kallade Döden. Säkert av en anledning. Men hans motorcykel med rytande Saab tvåtaktsmotor sjuder av liv. Vilken skapelse!

Emma och 90:an
Emma Hurtig är lokaltidningsreporter. Med trygg hand zick-zackar hon genom Västergötland i jakt på nyheter. I en outslitlig Saab 90.

Sanningen om Saab-cigaretterna
Fanns de i verkligheten? Ett påhitt i efterhand? Vi skingrar rökridåerna kring Saabs märkligaste reklamsatsning.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.