Bara en nuddning på startknappen och trepipen är i gång! Okej, Asko Horttana som äger raketen tillsammans med brorsan Aulis har förvärmt lite men det är inget snack om att det här är en 750 som mår bra. Och det är inget snack om att det är en Saab vi hör; från den rumliga tomgången till det hesa väsandet när Asko vrider till på gasrullen. På noskonen, precis ovanför de vilt stirrande strålkastarna, står det ”NRS” – vad i hela friden är det här?
– Nils Rune Stenberg står det för, säger Asko, det var han som byggde den här motorcykeln. Han kallades för Döden!
– Han körde mycket, och köpte flera nya BMW hos Rindar i Stockholm, säger Bill Ljungmark som kände Rune Stenberg ända sedan barnsben.
Med BMW-motorcyklarna tog även byggandet fart, det han skulle ta till sin spets med Saab-hojen. Han tillverkade kåpor i aluminium med inspiration från femtiotalets tävlingshojar där tillverkarna jagade luftmotstånd som komplement till allt starkare motorer.
– Han var jäkligt duktig på plåt, självlärd var han också, säger Bill.
Den trecylindriga 750:n gjorde Rune i ordning med vevaxel och kolvar från en GT. När en 500 fortfarande är en stor cykel och 650 twin blivit brittisk norm var Runes trecylindriga Saabmotor något som förvånade.
– Han köpte grejer på skrotar och sen gjorde han mycket på jobbet, säger Bill Ljungmark. Han konstruerade till och med en växellägesgivare som på moderna cyklar, så att man vet vilken växel man har i!
I nya Saab Cars Magazine som finns ute hittar du ett längre reportage om Saabmotorcykeln och får veta mer om alla delar den är byggd av. Tidningen köper du enklast i vår shop här nedan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.