Hyundai firar att Grandeur fyller 35 med en avancerad retromodell.
Hyundai Grandeur är nog inte så välkänd på våra breddgrader men var en viktig bil för Hyundai och Sydkorea.
På åttiotalet var de inhemska lyxbilarna att välja mellan Daewoo Royale och... inget mer.
Hyundai gjorde på den här tiden Ford Granada på licens, men den låg lite lägre i hackordningen och var en aning gammaldags.
Vid den här tiden beslutades det att olympiska spelen skulle hållas i Seoul 1988 och Hyundai gick in som huvudsponsor - ett prestigefyllt uppdrag.
Nu dög det inte längre att visa upp en begagnad Ford Granada, man behövde levla upp.
Att utveckla en helt ny bil inför OS fanns det inte tid med så man vände sig till Mitsubishi för lite hjälp på traven.
Man fick ganska mycket hjälp på traven för Hyundai Grandeur blev i stort sett en Mitsubishi Debonair med lite egna detaljer.
Motorn på två liter togs från Sonata och var från början en Mitsubishipjäs det också. Grandeur presenterades hösten 1986, med god marginal inför de olympiska spelen.
På åttiotalet var de inhemska lyxbilarna att välja mellan Daewoo Royale och... inget mer.
Hyundai gjorde på den här tiden Ford Granada på licens, men den låg lite lägre i hackordningen och var en aning gammaldags.
Vid den här tiden beslutades det att olympiska spelen skulle hållas i Seoul 1988 och Hyundai gick in som huvudsponsor - ett prestigefyllt uppdrag.
Nu dög det inte längre att visa upp en begagnad Ford Granada, man behövde levla upp.
Att utveckla en helt ny bil inför OS fanns det inte tid med så man vände sig till Mitsubishi för lite hjälp på traven.
Man fick ganska mycket hjälp på traven för Hyundai Grandeur blev i stort sett en Mitsubishi Debonair med lite egna detaljer.
Motorn på två liter togs från Sonata och var från början en Mitsubishipjäs det också. Grandeur presenterades hösten 1986, med god marginal inför de olympiska spelen.
Nu fyller den exklusiva Grandeur hela 35 år, och för att fira det har man gjort en avancerad retromodell.
Det är på modet med elektrifierade versioner av klassiska modeller - se Opels Elektromod-Manta som det skrivits tidigare om här.
Med Grandeur Heritage har man inte sparat på något. Den är full med intrikata detaljer från dåtid och nutid.
På utsidan är det mest iögonfallande de pixelliknande lamporna. Det anknyter till vad vi ser på deras senaste mdeoller som Ioniq 5. Annars har uppdateringarna varit sparsmakade. Backspeglar och navkapslar är av nyare snitt.
Man kallar idén bakom bilen för 'Newtro' - Newness + Retro.
Det är på modet med elektrifierade versioner av klassiska modeller - se Opels Elektromod-Manta som det skrivits tidigare om här.
Med Grandeur Heritage har man inte sparat på något. Den är full med intrikata detaljer från dåtid och nutid.
På utsidan är det mest iögonfallande de pixelliknande lamporna. Det anknyter till vad vi ser på deras senaste mdeoller som Ioniq 5. Annars har uppdateringarna varit sparsmakade. Backspeglar och navkapslar är av nyare snitt.
Man kallar idén bakom bilen för 'Newtro' - Newness + Retro.
På insidan har man gått desto längre. Klädsel, dörrsidor och detaljer känns som ett slags fiktivt åttiotal. Belysningen är avancerad och ger en tredimensionell upplevelse. Ljudanläggningen är i absolut toppklass. Den skräddarsydda anläggningen mynnar ut i inte mindre än 18 dolda högtalare. Allt kan kontrolleras från den stora infoskärmen som löper tvärs över brädan fram.
Sätena är klädda i velour med bakstycken i skinn och man har behållt den enekrade ratten.
Sätena är klädda i velour med bakstycken i skinn och man har behållt den enekrade ratten.
Under alltihop sitter Hyundais senaste plattform som heter E-GMP - Electric Global Modular Platform som återfinns främst i Hyundai Ioniq 5.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.