Suburban är ett namn som hängt med länge. Redan 1935 fanns Suburban Carryall som kunde fås både som skåp eller minibuss med glasrutor. Byggd på det mindre halvtons lastbilschassit men med personbilskaraktär.
Största kundkretsen var inte privatpersoner utan främst mydigheter som skog och markförvaltningar, civilförsvar och liknande.
Den speciella Suburbanen på bilden rullade av bandet den 12:e juni 1957 som det 37 miljonte fordonet Chevrolet byggde.
Kanske ansåg man det inte lika märkvärdigt när det inte handlade om jämna 35 eller 40 miljoner. Så då lät man jubileumsbilen liksom bli en rätt anonym grålackerad Suburban. Men den har en särskild detalj - nytt för 1957 var att man kunde få en fyrhjulsdriven version.
Systemet byggdes av NAPCO i Minnesota. Dom hade tidigare erbjudit eftermaknadskit för 4WD, men 1957 till 1960 gick det alltså att få fabriksmonterat.
Namnet Chevrolet Suburban är det modellnamn som hängt med absolut längst i historien. Suburbans har gjorts sedan 1935 och hos GM har man inga planer på att sluta göra det.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.