Det tog exakt 28 minuter innan vår nya gratisprojektbil med arbetsnamnet "Lennart" stod på en auktoriserad Citroënverkstad.
Med orden "fixa det som behövs" avslöjade vi oss som riktiga amatörer, men vi skyller på att om-sig-och-kring-sig-faktorn är en helt annan när företagskort är inblandade i processen.
Och vad skulle vi göra? Bilen ryckte som vore den besatt, vilket den sötfeta stanken ur avgasröret också bekräftade. Därtill var ett oljebyte av nöden tvunget och blankslitna sommardäck kunde ju inte gå an när det låg finfina vinterdäck i bagaget.
Efter en heldag i betonglabyrinten i huset bredvid, nere hos Liedbergs Bil i Stockholm, skulle det hela vara klart.
I samma ögonblick som vi klev in ertappade vi verkstadschefen med att smygsurfa bland obscena sprängskisser på fjädringsdon. Klart oroande.
Men det visade sig att dagens ingrepp begränsade sig till byte av en torrsprucken vakuumslang till insuget och nya tändkablar där en av fyra uppvisade klara brister i ledningsförmåga.
Ny olja, nya stift och nytt filter känns alltid bra för samvetet. Än viktigare är stilfrågorna, alltså flyttades de fräcka navkapslarna i fullplast över på vintersulorna.
3 660 kronor kostade det och si, den spastiska gången var botad! Det var mer av Hasse Aro i steget när vi gungade ut på gatan. En tydlig förbättring om än inte helt perfekt.
Om därmed "en kvartstank från IKEA till stan" fortfarande är en realitet återstår att se. Men allt talar för att den groteska bensinförbrukningen nu kommer att stabiliseras på en mer civiliserad nivå.
Vi räknar nu med att redaktionens polerorakel Fredrik Nyblad ska ta fram sin tvåstråade tandborste och ge Lennart en riktig omgång.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.