Kaija Kalevala var banbrytande som kvinnlig tävlingsförare i både Finland och Kanada. Hon kunde ha deltagit i Indy 500 – om hon hade fått ledigt från jobbet...
Kaija Kalevala föddes i Finland 1924 och kom att leva ett mycket äventyrligare liv än andra flickor från den tiden kunde vänta sig.
Vid 17 års ålder tog hon körkort och då detta var under kriget kom hon att delta i arméreserven som chaufför. Inledningsvis med att att köra depescher med en Chevrolet men snart körde hon tunga lastbilar med vapen och ammunition ut mot fronten.
Efter kriget kom hon att fortsätta som lastbilschaufför för finländsk filmindustri och desssutom körde hon både rally och isracing vid sidan av. Hon tävlade med en Renault och rönte stora framgångar med det ekipaget. Detta ledde även till att hon ibland fick hoppa in som stuntförare hos filmbolaget.
Enda chansen för kvinnor på den här tiden att köra tävling var i speciella damrallyn, men Kaija var så vass att till slut ville ingen av dem tävla mot henne. 1950 körde hon formelbil med Ford V8 i nationella stock-tävlingar som enda kvinna och detta rönte stor uppmärksamhet.
1951 tröttnade hon på Finland, då hon som kvinnlig chaufför beskattades hårdare än männen. Så hon bestämde sig för att emigrera till Kanada. Där fick hon jobb på en motorrenoverings- och reservdelsfirma i Burnaby, British Columbia och tävlandet togs upp igen på den närbelägna Digney Speedway.
Kaija provade på stock, midget och formelbilar sponsrad av en lokal Fordhandlare, vid sidan av sitt ordinarie jobb på reservdelsfirman där hon främst kom att köra deras servicelastbil.
Hon rönte såpass stora framgångar att hon 1956 blev tillfrågad att köra kvalificeringsrundor för att få delta i det legendariska Indy 500, men då hon inte kunde få ledigt från sitt jobb så kom det inte att bli så. Tävlingskarriären avslutades detta år och Kaija kom i fortsättningen att köra lastbil för firman istället.
Men det fanns en annan lösning för den tävlingsinriktade finskan: British Columbia Truck Rodeo. Detta var en en skicklighetstävling för lastbilar och ett evenmang som hon vann ett par år i rad med sitt ekipage. BC Truck Rodeo hålls än idag, men under namnet B.C. Professional truck driving competition.
Vid 17 års ålder tog hon körkort och då detta var under kriget kom hon att delta i arméreserven som chaufför. Inledningsvis med att att köra depescher med en Chevrolet men snart körde hon tunga lastbilar med vapen och ammunition ut mot fronten.
Efter kriget kom hon att fortsätta som lastbilschaufför för finländsk filmindustri och desssutom körde hon både rally och isracing vid sidan av. Hon tävlade med en Renault och rönte stora framgångar med det ekipaget. Detta ledde även till att hon ibland fick hoppa in som stuntförare hos filmbolaget.
Enda chansen för kvinnor på den här tiden att köra tävling var i speciella damrallyn, men Kaija var så vass att till slut ville ingen av dem tävla mot henne. 1950 körde hon formelbil med Ford V8 i nationella stock-tävlingar som enda kvinna och detta rönte stor uppmärksamhet.
1951 tröttnade hon på Finland, då hon som kvinnlig chaufför beskattades hårdare än männen. Så hon bestämde sig för att emigrera till Kanada. Där fick hon jobb på en motorrenoverings- och reservdelsfirma i Burnaby, British Columbia och tävlandet togs upp igen på den närbelägna Digney Speedway.
Kaija provade på stock, midget och formelbilar sponsrad av en lokal Fordhandlare, vid sidan av sitt ordinarie jobb på reservdelsfirman där hon främst kom att köra deras servicelastbil.
Hon rönte såpass stora framgångar att hon 1956 blev tillfrågad att köra kvalificeringsrundor för att få delta i det legendariska Indy 500, men då hon inte kunde få ledigt från sitt jobb så kom det inte att bli så. Tävlingskarriären avslutades detta år och Kaija kom i fortsättningen att köra lastbil för firman istället.
Men det fanns en annan lösning för den tävlingsinriktade finskan: British Columbia Truck Rodeo. Detta var en en skicklighetstävling för lastbilar och ett evenmang som hon vann ett par år i rad med sitt ekipage. BC Truck Rodeo hålls än idag, men under namnet B.C. Professional truck driving competition.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.